Binero

Sverigedemokrater.se stängd och polisanmäld

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2010 08:00 CEST

Webbhotellet Binero har idag stängt sajterna ”Sverigedemokrater.se” och ”Vaktad.se”. Domänerna stod på samma Binerokonto i The Pirate Bay-upphovsmannen Gottfrid Swartholm Wargs företags namn, medan innehållet på sajterna låg hos PRQ webbhotell. När det kunde styrkas att Swartholm inte stod bakom stängde Binero domänerna och polisanmälan lämnades in idag. Båda sajterna innehåller personuppgifter på människor som beskylls vara sympatisörer med Sverigedemokraterna alternativt vakter.

– Webben ska vara fri, men inte något vilda västern. Vi har kämpat hårt för att förbättra webbhotellbranschens rykte i flera år och hittar vi felaktiga personuppgifter agerar vi alltid. I dessa fall vet vi dessutom att sajterna orsakat stort lidande. Vi agerade så fort vi kunde för att få tag på Gottfrid, även om det tog tid, och han sade sig vara varken beställare eller ägare av sajterna, säger Bineros grundare och VD, Anders Aleborg.

På Sverigedemokrater.se låg från den 20 september namn, adress, telefonnummer, e-postadresser och kartor som visade vägen hem till 5700 sverigedemokratiska partimedlemmar eller människor som skulle ha efterfrågat information om partiet. Informationen tros komma från en tidigare hackerattack mot sverigedemokraternas hemsida den 16 april. Sidans slogan var ”hitta en kompis nära dig”. Under torsdagen ersattes sidinnehållet med en länk till en torrent som uppgavs leda till medlemsregistret.
På Vaktad.se:s hemsida låg personliga foton, telefonnummer och adresser på hundratals väktare, tillsammans med anklagelser om övergrepp eller missbruk av tjänst.
Det legala ansvaret för innehållet på hemsidorna ligger hos leverantören för den server där de ligger, det vill säga PRQ, som även är webbhotellet som tar hand om innehållet åt Wikileaks. Om det finns misstanke om falska personuppgifter och avtalsbrott så kan dock även leverantören vars namnservrar har domänerna agera, vilket skett i detta fall.

Webbhotellet Binero har sedan tillkomsten 2007 arbetat för att erbjuda schystare termer och mer öppenhet i webbhotellsbranschen; slopade uppsägnings- och bindningstider och återbetalning av inbetalda medel vid förtida avslut. 2009 drev webbhotellet framgångsrikt en tvåveckors namninsamling, ”namnbank.se” som stoppade Post- och Telestyrelsens förslag om att förhandspröva alla kombinationer av ordet ”bank” i domännamn. 2009 och 2010 valdes Binero till ”Sveriges bästa webbhotell” av Internetworld.

För mer information, kontakta:

Anders Aleborg, VD, Binero, 076-804 42 00, anders.aleborg@binero.se
Erik Arnberg, marknadschef, Binero, 070-398 75 34, erik.arnberg@binero.se

Binero AB är en webbhotells- och domännamnsleverantör med ambitionen att vara Sveriges vänligaste webbhotell:
öppenhet, ärlighet och vänlighet. Företaget erbjuder bland annat slopad bindnings- och uppsägningstid,
månadsbetalningar samt en total transparens till driftsservrarna. Binero har rekommenderats av Råd & Rön samt
2005, 2006 och 2008 av Internetworld, som 2009 och 2010 utsett företaget till ”Sveriges bästa webbhotell”.
www.binero.se