Riksorganisationen Ungdom Mot Rasism

Sverigedemokraterna hycklar om sin biståndspolitik

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2010 10:19 CEST

Igår presenterade Sverigedemokraterna sitt valmanifest, vilket det rapporterades om i de flesta medier. Tyvärr var det ingen av de större dagstidningarna som granskade partiets påstående om att de vill "hjälpa de riktiga flyktingarna".

Att partiet vill höja biståndet till FN:s organ för flyktingar (UNHCR) är förvisso sant, men visar långt ifrån hela sanningen om deras biståndspolitik. Sverigedemokraterna vill i själva verket minska det svenska biståndet till 0,7 % av BNP. Det motsvarar 29,5 miljarder - en sänkning som SD försöker dölja genom att istället påpeka att de vill höja anslaget till UNHCR.

- Rasistiska partier förespråkar ofta ett högt bistånd för att framställa sig som humana och medmänskliga trots att de vill ta emot färre flyktingar. Förespråkandet av ett högt bistånd blir på så sätt ett sätt att legitimera sin övriga rasistiska politik. SD sticker i och med det här hål på det enda humana inslag som partiet har i sin politik, säger Ola Karlman, ordförande för Ungdom Mot Rasism.

Fredrik Bodin, kampanjledare för Ungdom Mot Rasism
fredrik@umr.nu

0768 - 17 05 98

Riksorganisationen Ungdom Mot Rasism är Sveriges största antirasistiska ungdomsorganisation - partipolitiskt och religiöst obunden. Vi samlar 3 000 unga antirasister i åldrarna 13-25 år, och organisationen finns representerad över hela landet i ca 25 lokala grupper.