Folkpartiet Liberalerna Västra Götalandsregionen

Sverigedemokraterna missbrukar Västarvet i sin nationalistiska propaganda

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2010 13:15 CEST

Pressmeddelande från Folkpartiet Liberalerna i Västra Götalandsregionen

- I sitt program för Västra Götalandsregionen prisar Sverigedemokraterna Västarvets arbete med att stärka den svenska kulturen. Det är dock tydligt att Sverigedemokraterna helt missförstått Västarvets uppdrag och syfte, sade Perallan Orrbeck (FP), ordförande i Västarvet, i ett uttalande under fredagen.

Västarvet arbetar med regionalt utvecklingsarbete inom natur- och kulturarvsområdet. Ambitionen är att stödja och främja projekt och verksamheter och att vara en närvarande resurs i Västra Götalandsregionens samtliga 49 kommuner.

- Vad Sverigedemokraterna missar är att Västarvet sätter in det svenska kulturarvet i ett modernt och mångkulturellt perspektiv. Kulturarvets uppgift är inte att blicka bakåt, utan med hjälp av historien och kulturen föra Västra Götaland in i framtiden. Sverigdemokraterna glömmer, eller låtsas glömma, att den svenska kulturen och det svenska samhället under hela historien byggts upp och inspirerats av utländska influenser. Det är denna historia vi som moderna medborgare kan lära oss mycket av och det är här som Västarvet har en central roll i vår del av Sverige, fortsatte Perallan Orrbeck.

- Jag blir lite illa till mods när Sverigedemokraterna anlägger någon form av nationalism på Västarvets arbete. Som ordförande vill jag inte att Västarvet framställs som en bastion för det förment svenska. Västarvet är en del av det mångkulturella Sverige, såväl bakåt som framåt i tiden, avslutade Perallan Orrbeck.

För mer information besök
www.folkpartiet.se/vgregion