Östersundsflyg AB

Sverigeflyg miljöcertifierade enligt ISO 14001

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2009 14:26 CET

-       Vi arbetar i en bransch som har dåligt rykte och vi vill visa att vi gör allt vi kan för att minska vår miljöpåverkan. För oss är miljön en hjärtefråga, alla i organisationen är mycket engagerade och glada över att delta i ett aktivt miljöarbete säger Magnus Trense, chef för Östersundsflyg.

Miljöcertifikatet innebär bland annat att Sverigeflyg arbetar med ständiga förbättringar och har ett system för kontroll och dokumentation. Enligt DNV (Det Norske Veritas) som är den oberoende part som utfärdat certifikatet finns ett starkt engagemang i hela organisationen, samt att Sverigeflyg insett vikten av att ta tag i den miljöpåverkan som leverantörer och operatörer orsakar.

-       Det här är ett kvitto på att vi tar miljöarbetet på allvar och nu kan vi med stolthet visa detta för våra resenärer och samarbetspartners, säger Michael Juniwik, vd på Sverigeflyg.

Sverigeflyg använder s.k. turboprop-flygplan som släpper ut ca 20 % mindre koldioxid än jetplan på motsvarande sträcka.

För mer information kontakta:
Magnus Trense, chef Östersundsflyg, tel: 0738-469090

Sverigeflyg är samlingsnamnet för Sveriges snabbast växande flygbolag. Syftet är att med effektiv flygdrift skapa lägre priser på flyg till och från Stockholm. Utifrån Bromma trafikerar Sverigeflyg sju permanenta inrikeslinjer och ett antal utrikeslinjer på säsongsbasis från de lokala orterna. Bolaget består av Blekingeflyg, Flysmåland, Gotlandsflyg, Kalmarflyg, Kullaflyg, Sundsvallsflyg och Östersundsflyg. Sedan starten 2001 har Sverigeflyg sänkt priserna på svenskt inrikesflyg samtidigt som resenärerna fått ett effektivare och miljövänligare inrikesflyg.