SEAT

Sverigepremiär för nya SEAT Ibiza och Altea FR på Stockholms Bilsalong

Pressmeddelande   •   Mar 24, 2006 10:10 CET

Turbodieseln Altea FR på 170 hk med dieselpartikelfilter gör tillsammans med nya SEAT Ibiza Sverigepremiär på Stockholms Bilsalong. I montern visas den sportigaste och för Sverige nya versionen nämligen nya Ibiza Cupra på 180 hk.

Altea FR är ytterligare en tillkomst i FR - Formula Racing – familjen, som redan finns på modellerna Leon och Ibiza. FR som står för Formula Racing som framhäver SEATs sportiga imagé. Den har en stark motor, ett sportigt chassi, 17 tums fälgar, sportig fjädring, instrumentering med vit bakgrund, varvräknaren i mitten, dubbla avgasrör, något sänkt och sportstolar. Efter sommaren kommer även en Altea FR med 2.0 TFSI-motor på 200 hk. På bilsalongen är det dock den kraftfulla dieselversionen - Altea FR 2.0 TDI 170 hk som får stå för sverigepremiären.

SEATs populäraste och mest sålda modell Ibiza har nu omvandlats. SEAT Ibiza nya exteriör framhäver de sportiga och dynamiska egenskaperna än mer. Nu har den en mer omslutande främre stötfångare med en bikakegrill, sportiga fälgar och dubbla strålkastare. Interiört har såväl utseende som kvalitet förbättrats ytterligare - en modifierad instrumentbräda och dörrpanel med ny finish och nya färger, en attraktivare klädsel med högre kvalitet. Det finns även nya designade detaljer såsom ratt, växelspaksknopp samt mittkonsol och ventilationsgaller i silverutförande. Nya SEAT Ibiza introduceras i 9 versioner - 7 motoralternativ och 4 utrustningsvarianter. SEATs sportigaste utförande benämns Cupra som en förkortning av Cup Racing. Cupraversionerna är en gatuversion av racingbilarna som utvecklas inom SEAT Sport.

Altea FR introduceras på svenska marknaden under april och Ibiza Cupra lanseras i början av maj.

SEATs presskonferens äger rum på Stockholms Bilsalong den 30 mars kl 14.15 SEAT monter A 12:18 då ytterligare information kring SEAT presenteras.

För ytterligare information kontakta Henrik Svensson pressansvarig SEAT Nordic AB 08-553 865 17, 070-618 65 17, henrik.svensson@seat.se

SEAT är ett bilmärke med spanskt ursprung som ingår i Volkswagen-gruppen. SEAT ingår även i Audi Brand Group tillsammans med Audi och Lamborghini. SEAT utvecklar och producerar modeller, som särskiljer sig genom uttrycksfull design och sin sportiga originella karaktär, samma värden som ligger till grund för varumärket "SEAT auto-emoción".