Birdie

​Sveriges äldsta datorfestival har högtflygande planer

Pressmeddelande   •   Maj 04, 2016 15:22 CEST

Birdie grundades redan 1993 och är idag Sveriges äldsta LAN. Birdie äger rum i Uppsala och lockar ca 1500 ungdomar som kommer med sina datorer för att spela dataspel, tävla i e-sport, programmera och vara kreativa med sina datorer.

Årets evenemang är nummer 26 i ordningen, och sker i den klassiska Allianshallen där man tidigare har varit under många år. Birdie öppnar på torsdag kl 10:16 och avslutas på söndag morgon.

Temat för året är tillbaka till rötterna. Tillbaka till det klassiska LANet.

Under lördagen kommer bland annat två av Birdies grundare, Jon Sjödin och Martin Johansson, finnas på plats och berätta om hur evenemanget en gång i tiden startade. Med sig på scenen kommer även Martin Öjes, grundare av Dreamhack i Jönköping, vara. Ta del av de utmaningarna de mötte i en tid där datorintresserade betraktades som asociala nördar och omvärlden var oförstående. En tid där de häftigaste datorerna klarade av att visa flera färger, fast inte samtidigt, där Internet knappt fanns och att skapa lokala nätverk var nått man löste handgripligen genom att löda en kabel mellan två moderkort.

Birdie kommer att ha en hoppborg igen. Hoppborgen är ett klassiskt inslag på Birdie som varit saknad de senaste två åren. Men nu är den äntligen tillbaka. Det blir en 20 meter lång uppblåsbar hinderbana på plats.

Flertalet tävlingar i digitalt kreativt skapande kommer ske under evenemanget där kunskaper i dataspelsskapande, skapa demos, film, musik och bild kommer att sättas på prov. 75000 kr i prispotten kommer att fördelas på vinnarna.

Birdie är även platsen för några av Sveriges större e-sportturneringar i spel som League of Legends, CS:GO och Hearthstone. Här har Birdies huvudparter Media Markt klivit in och stärkt upp evenemanget.

"Gaming och e-sport växer enormt och vi ser ett ökat intresse bland våra kunder. Vi värdesätter att Birdie är ett ideellt arrangerat evenemang med stort hjärta, och det vill vi stödja och vara en del av. Vi kommer även att gå in som partner i Birdies årliga tävlingar med en gemensam prispott på 200 000 kr" säger Josef Dratos, varuhuschef på Media Markt Uppsala.

Det kommer även ske dataspelstävlingar i klassiska spel som One Finger Death Punch, Achtung die Kurve & Robot Unicorn Attack. Tillsammans med Försvarsmakten bjuder vi det vinnande laget i spelet Rocket League på en hisnande flygtur med ett jetplan. Vinnarna kommer tillsammans med en erfaren pilot att få möjlighet att flyga med i Försvarsmaktens SK60 eller SAAB 105 som modellen också heter.

Försvarsmakten är en samarbetspartner till Birdie. I Uppsala finns Uppsala Garnison och Luftstridsskolan som nu besöker Birdie med möjlighet för alla deltagare att provsmaka mat i fält (rations / frystorkad mat), prova en soldats utrustning samt ta del av hur en operatörsplats för en luftbevakare och flygstridsledare ser ut. Här förevisas Sveriges luftläge och hur luftbevakning av Sveriges luftrum går till samt hur man bedriver flygstridsledning (operatör som talar direkt med piloten) av JAS 39 Gripen.

Birdie är ett helt alkohol & drogfritt evenemang och tillsammans med UNF finns en bar med alkoholfria drinkar.

Birdie är i världsklass! Världsklass Uppsala gav Birdie ett större bidrag för tredje året i rad! I år fick Birdie 200 000 kr som kommer att gå till att spetsa evenemanget! Bakom Världsklass Uppsala står kommunen, universiteten och en rad framstående företag med anknytning till Uppsala.

IP-Only är en av Birdiefestivalens huvudpartners och en garant för att bredband och teknik ligger i absoluta toppklass. Redan 2014 kopplade IP-Only upp Birdie med 2 x 100 Gbit/s snabbt bredband vilket gav Birdie världsrekordet som det snabbaste uppkopplade evenemanget! Årets evenemang kommer att ha 10 Gbit/s snabbt bredband.

”För oss på IP-Only så är Internet något vi tar på verkligt allvar, men vi vill ha roligt också! Att få vara med att stärka upp Sveriges äldsta LAN är något vi tycker är roligt, på allvar!” säger Gustav Ståhl, stadsnätschef för Uppsala Stadsnät

Siktet är är högt ställt till 2017 med planer på att landa Birdie i Uppsalas största arena, IFU Arenan, som just nu håller på att byggas.

”Vi bygger just nu Uppsalas största och modernaste arena med mer än 28000 kvadratmeter. Redan under bygget kan vi ta höjd för de tekniska utmaningar som ett stort LAN ställer på oss. IFU Arenan kommer att stå väl rustade för Birdie till 2017”, säger Tomas Grönberg, vd IFU Arena AB.

Om Birdie

Birdie är en av Sveriges största och äldsta datorfestivaler och startades redan 1993. Birdie samlar mängder av ungdomar som tar med sina egna datorer, kopplar upp sig tillsammans med de andra deltagarna mot internet och spelar sedan spel, programmerar, gör egna filmer, skapar bilder, tävlar i e-sport, ser på film, lyssnar på musik, umgås och är allmänt kreativa. Här samlas framtida it- och datastudenter. Birdie drivs av en ideell förening och är ett lugnt, drog och alkoholfritt evenemang.

Birdie har en lång historik som evenemang och arrangör av e-sportturneringar. För löpande information, besök: www.birdie.org