SIBA AB

Sveriges äldsta hemelektronikkedja slår nya rekord

Pressmeddelande   •   Okt 16, 2012 08:00 CEST

Trots knivskarp konkurrens och tufft marknadsklimat kan man på SIBA se framgångar i form av ökad omsättning såväl som ökningar av besökarantal. Bara under september har vi vissa veckor sett ökningar som nästan är dubbelt så stora, jämfört med samma period föregående år.

–        Vi befinner oss mitt i ett priskrig och kan ändå se ökningar i både omsättning och besökare vilket vi ser som ett kvitto på att de satsningar vi gjort under våren och sommaren har gett önskad effekt, säger Susanne Järkbratt Ehnbåge, marknadschef och vice VD SIBA.

Inför sommaren 2012 meddelade SIBA att man efter att ha lyssnat på kunderna valt att ta bort den traditionella REAn och samtidigt ta bort skillnader i pris mellan nätet och butik. Kundernas respons har inte låtit vänta på sig. Försäljningen under september har ökat med över 30 procent jämfört med samma period föregående år.

–        De flesta produktgrupperna har ökat i omsättning och vi ser en riktigt fin ökning på segmentet Surfplattor som mer än fyrdubblats jämfört med föregående år. Ökningen kommer från både våra butiker och från www.siba.se, säger Mia Larsson, försäljningschef SIBA.

Kedjans många satsningar inom multichannel, som innebär att kunderna själva kan välja bland olika köpsätt som passar just dem har resulterat i ytterligare förenklingar för kunderna.

–        Kunden kan välja att boka sin vara på www.siba.se och sedan hämta ut den i valfri butik, alternativt handla på nätet eller i butik direkt. Att det finns olika val för kunderna har varit mycket uppskattat. Oavsett vilket alternativ kunden väljer kan de känna sig trygga med att de alltid får samma låga pris, säger Mia Larsson.

Efter ett år med omfattande satsningar firas det segrar på SIBA.

–         Vi har implementerat många förändringar under det gångna året som inneburit förbättringar och besparingar. Vårt höga kostnadsmedvetande har skapat förutsättningar för nya satsningar inför kommande år. Med många parametrar som pekar åt rätt riktning har jag en mycket positiv tro på framtiden, avslutar Susanne Järkbratt Ehnbåge.

SIBA AB är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag inom hemelektronik. Vi är ett familjeföretag i tredje generation och har funnits på den svenska hemelektronikmarknaden i över 60 år. Vi säljer produkter inom ljud och bild, data och telefoni samt hushåll och personvård i våra butiker och på www.siba.se. SIBA har i dag butiker i Sverige och Norge, men finns även representerade i Danmark genom företaget ComputerCity som är en filial till SIBA AB.