Ord&Bild

Sveriges äldsta kulturtidskrift får ny chefredaktör

Pressmeddelande   •   Jan 11, 2010 09:14 CET

Ord&Bilds styrelse har utsett författaren Martin Engberg till ny chefredaktör för Ord&Bild. Han tillträder sin tjänst under januari 2010.

Min avsikt är att Ord&Bild även i fortsättningen ska vara en plats där essän odlas, och där olika texter får korsbefrukta varandra. Artiklar om politik och litteratur kommer som tidigare att trängas med nyskriven prosa och lyrik på tidskriftens sidor. Utöver detta hoppas jag på att kunna skapa en tidskrift som sträcker sig utanför papperet, och i högre grad än tidigare blir synlig både på nätet och i verkligheten, i form av olika seminarier”, säger Martin Engberg.

Martin Engberg har under det gångna året arbetat på Ord&Bilds redaktion, först som redaktionssekreterare därefter tf chefredaktör. Martin Engberg är ursprungligen från Arboga och har gått Litterär gestaltning vid Göteborgs Universitet. I vår är han aktuell med en roman, Stjärnpalatset, på Norstedts förlag.

Olav Fumarola Unsgaard, för Ord&Bilds styrelse

Ord&Bild har givits ut sedan 1892 och är därmed Sveriges äldsta kulturtidskrift. Idag är Ord&Bild en oberoende radikal tidskrift som bär sitt rika arv och sina 118 år med stolthet. Vi trycker brukbara texter om kultur, filosofi och politik, har en stor skönlitterär avdelning och en fyllig kritikdel. Här upptäcker du nya författarskap och lär känna samtidskonstnärerna.

www.tidskriftenOrdoBild.se