Stiftelsen Astma- och Allergiförbundets Forskningsfond

Sveriges allergiker styr framtidens forskning i digital stad

Pressmeddelande  •  2012-03-16 13:57 CET

Astma- och allergiförbundet kallar dem allergidoldisar. De utgör en tredjedel av befolkningen och lider många gånger i det tysta. Antalet allergiker som söker vård har ökat dramatiskt sedan 60-talet. Behovet av forskningsmedel är i dag större än någonsin, därför behövs allmänhetens hjälp. Den 30 april slår Astma- och Allergiförbundets Forskningsfond upp portarna till Min önskans stad. En digital stad där vem som helst kan ge ett bidrag till forskningen för ett tillgängligare och friskare Sverige.

– Astma och allergi är en av våra största folksjukdomar men så behöver det inte vara. För alla de som inte kan sola i parken, ha hund hemma eller njuta av glass i solen finns en lösning. Men då behövs mer resurser så att vi kan finansiera den viktiga forskning som bedrivs, säger Britta Andersson, ordförande för Astma- och Allergiförbundets Forskningsfond.

Den tredjedel av befolkningen som lider av astma, allergi eller annan överkänslighet har saker de önskar att de kunde göra om de inte var allergiska. I Min önskans stad kan alla vara med och styra allergiforskningen. Extra forskningsinsatser kommer att göras inom det område som fått flest önskningar. Det kan handla om forskning kring exempelvis eksem, pollen- eller pälsdjursallergi. Forskningen är beroende av allmänhetens stöd för trots att staten get ett visst anslag så öronmärks dessa pengar inte till allergiforskning. Astma- och Allergiförbundets Forskningsfond är den enda finansiären vars bidrag till 100 % är öronmärkta till astma-och allergiforskning.

Allergiforskningen är patientnära och med extra resurser till forskningen kan stora framsteg göras på kort tid. Ett pågående forskningsprojekt om pälsdjursallergi är ett exempel:

– Behandlingen för en pollenallergiker kan i dag kräva 150 sprutor under fem år. I dag är vi nära en lösning som innebär att endast 2-3 sprutor krävs för att patienten ska märka av samma resultat. Det skulle leda till minskat lidande för patienten och betydligt lägre kostnader för sjukvården, säger Lars Olaf Cardell, forskare inom immunoterapi, om sitt forskningsprojekt.

Astma- och Allergiförbundets Forskningsfond samlar in pengar till allergiforskning och är den enda finansiären vars bidrag till 100 % är öronmärkta för astma- och allergiforskning. Vi stödjer speciellt forskning som sätter individen i centrum och har som inriktning att höja livskvaliteten för människor med allergiska sjukdomar. Den forskning vi stödjer ska bidra till ett samhälle som är tillgängligt för alla. Där alla som vill kan gå på bio, ha picknick i parken eller besöka släktingar och vänner som har pälsdjur.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom