Universal Music Sweden

Sveriges artistelit släpper hyllningsskiva till Ted Gärdestad.

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2014 09:36 CEST

För några år sedan föddes idén om att göra en hyllningsskiva till Ted Gärdestads musik i samband med att Ted firar 50 år som artist, vilket är nu 2014. Initiativtagarna Sara Zacharias, David Lindgren Zacharias och Ollie Olson hade en tanke om att göra en skiva likt ”Den flygande Holländaren” (som gjordes kring Cornelis Vreesvijks musik).

De medverkande artisterna har hittat sin egen Ted-historia och de har fått välja den låt som har betytt mest för dem. Man kan bland annat höra Laleh göra en energifylld och somrig ”Sol, vind och vatten”, Tomas Andersson Wij gör en stråkfylld och känslig version av titelspåret ”För kärlekens skull”. Därutöver samsas Noonie Bao med Håkan Hellström, Bo Kaspers Orkester, Markus Krunegård och
Lisa Nilsson på detta stjärnspäckade album som också har tolkningar av Darin, Ola Salo, Frida Öhrn, Ane Brun, Lisa Miskovsky, Sara Zacharias, Niklas Strömstedt, Janne Schaffer samt Pontus och Amerikanerna.

Dessutom finns det tre tidigare outgivna låtar med Ted själv, som upphittades i en kartong på vinden för några år sedan.

Sara Zacharias om albumet:

”Med den här skivan vill jag och de medverkande artisterna hylla Ted Gärdestad och samtidigt gjuta nytt liv i musiken. Pappas musik och Kenneths texter fortsätter att ha en självklar plats, inte bara i mitt liv, utan också i många andras. Jag känner en otrolig tacksamhet gentemot alla som varit en del av den här skivan. Att artisterna har tagit sig an uppgiften med en sådan vördnad och ett sådant engagemang betyder mycket för mig. Det känns roligt att låtarna nu får möta sin publik, och jag hoppas att de kommer att leva länge till”.

Albumet ”För kärlekens skull - Svenska artister hyllar Ted Gärdestad” släpps den 4 juni.