White Guides AB

Sveriges bästa caféer 2016-17 – här är alla nomineringar

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2016 16:27 CEST

Omslag White Guide Café 2016-17

För fjärde året kan kan vi med stolthet presentera en ny upplaga av White Guide Café, guiden som hjälper dig att hitta rätt bland alla caféer i Sverige.

Att fika är en svensk folksport och utbudet av caféer har aldrig varit så stort. Vare sig du är ute efter handbryggt droppkaffe och en klassisk budapestbakelse eller veganska raw food-muffins och en matcha­latte finns vägledning att hämta i årets upplaga av White Guide Café. Vi presenterar också trender, tips och speciella fynd.
Under året har vår hemliga testpanel besökt över 400 caféer och i guiden presenteras de 336 som vi anser förtjänar en plats bland Sveriges bästa caféer.

Årets stora nyhet i guiden är att vi har spetsat vårt klassificerings­system – med formella krav på höga poäng både för bakverk och dryck för att rankas på Mästarklass-listan. Vi har också anpassat poäng­systemet så att caféer med spetskompetenser på dryck eller bakverk premieras med en högre klassificering

Boken lanseras med kalas den 30 maj i Eric Ericsonhallen (Skeppsholmskyrkan), Skeppsholmen, Stockholm. Då avslöjar vi de bästa caféerna inom åtta olika kategorier.

Här är årets priskategorier:

• Årets Bästa Café
  • Årets Konditori
  • Årets Kaffebar
  • Årets Hållbara Café
  • Årets Stjärnskott
  • Årets Fikaställe
  • Årets Värt en Resa
  • Årets Bageri

Se samtliga nominerade HÄR eller i bifogat pressmeddelande.

White Guide är sedan elva år Sveriges ledande restaurangguide. White Guide ger också ut en kaféguide, en dansk guide och en nordisk guide, både i tryckta och digitala former. Länkar till alla finns samlade på portalen whiteguide.com.