White Guides AB

Sveriges Bästa Caféer avslöjas snart – här är alla nomineringar

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2014 14:09 CEST

Förra årets premiär var en stor succé som visar att behovet av vägledning är stor. I denna upplaga av White Guides caféguide har vi breddat bevakningen av den svenska caféscenen. Över 350 caféer har testats, varav 263 lyckats kvalificera sig till en plats i boken.

I White Guide Café 2014 samlar vi de bästa: från klassiska konditorier och sommarfik till italienska espressobarer och de senaste kaffetemplen. Vi presenterar också trender, tips och speciella fynd – samt årets vinnare i olika kategorier samt omdömen och fakta om alla caféer.

Boken lanseras med en prisutdelning på Café Opera den 3 juni.

Årets priskategorier:

• Årets Bästa Café
  • Årets Konditori
  • Årets Kaffebar
  • Årets Hållbara Café
  • Årets Stjärnskott
  • Årets Fikaställe
  • Årets Värt en Resa

Årets nomineringar - White Guide Café 2014

Presenterade i bokstavsordning inom varje kategori. Vinnarna presenteras den 3 juni på White Guide Cafés prisutdelning på Café Opera i samband med premiären av boken White Guide Café.

Nominerade till Årets Bästa Café

• Mimmis Visthus, Norrköping
  • Rosendals Trädgårdscafé, Stockholm

Om White Guide Café:

Med White Guide Café vill vi uppmärksamma och hylla den ytterst svenska företeelsen "att fika". I få andra länder finns samma kultur som här kring att gå ut på lokal, dricka något gott och kalasa på bakverk. Och för den som är på resande fot, eller bara vill upptäcka nya pärlor i sin egen region, är White Guide Café en perfekt ledsagare.

Vi tillåter oss att betrakta begreppet café som något ganska brett. Det är ett medvetet val. Vi har förutsättningslöst testat allt från trendiga kaffebarer till klassiska, insuttna fik för att vaska fram guldkornen. I år har vi också kompletterat poängen med två symboler; en kaffeböna för ställen där du kan förvänta dig att hantverket kring kaffet är på topp – och en bakelse på de ställen som sötsaksälskaren borde uppsöka. För att sedan se vilken stil och inriktning caféet har finns även en fyllig text om smaker, stämning, miljö och specialiteter.

Innehållet i White Guide Café har skapats på samma sätt som White Guide med restauranger: anonyma bedömningar från vår speciella testgrupp på runt 30 personer som sedan tidig vår 2014 varit ute och testat och betygsatt svenska caféer. Det är viktigt att påpeka att oavsett vilket betyg som står vid caféet så ska alla som är med i guiden betraktas som en rekommendation från oss.

I White Guide Café berättar vi också om nyheter och trender i både stort och smått och vi listar även caféer utifrån olika specialiteter. Några tendenser vi har sett vid årets testningar är att servicenivån på kaffebarerna ökar stadigt, att det finns tecken på nyskapande i den svenska konditorbranschen och att ekologi och fairtrade spelar en allt större roll på svenska caféer.

White Guide är helt fristående och oberoende. I White Guide 2014 presenteras närmare 600 noggrant utvalda restauranger i olika kategorier och prisklasser. Helt enkelt det bästa i Sverige just nu.  White Guide skapades 2004 genom en sammanslagning av de två främsta restaurangguiderna Gourmet 199 Bord (första utgåva 1988) och Vägarnas Bästa (första utgåva 1985). White Guide är den enda restaurangguiden i Sverige som utvärderar hela den svenska restaurangscenen.