E.ON Sverige AB

Sveriges bästa kommun på miljöfordon fick biogasmack

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2013 19:14 CEST

Nyligen utsågs Botkyrka till Sveriges bästa kommun på miljöfordon med målet att vara fossilbränslefri år 2030. Därför är det en milstolpe när kommunen nu fått sina första pumpar för biogas på OKQ8s mack i Fittja.

- Det är strategiskt viktigt för kommunen att vi nu har en biogasmack i vår egen kommun. Jag ser framför mig fler biogasmackar, men också elladdstolpar och en utbyggd kollektivtrafik, säger Dan Gahnström, kommunalråd i Botkyrka kommun.

E.ON, tillsammans med OKQ8, invigde sitt senaste tankställe för fordonsgas i Stockholmsregionen, vilket innebär att energibolaget idag har sex tankställen i Stockholm och står för över 25 procent av den totala volymen som säljs i regionen.

- Genom att inviga en ny gasmack i Stockholmsregionen, tar vi ett stort kliv mot ett mer hållbart samhälle. Detta är viktigt eftersom vi inte vill fortsätta låta transportsektorn vara den största miljöboven i detta land, säger Tina Helin, VD E.ON Gas.

Gasen i pumpen kommer från SYVABs biogasanläggning, Himmerfjärdsverket, vid Skanssundet i södra Botkyrka och tillverkas av slam från avlopp och matavfall som samlas in av kommunens avfallsbolag SRV.

- Vi har ett fantastiskt kretslopp i kommunen, där vi tar hand om avfallet för att göra biogas till drivmedel, säger Dan Gahnström.

E.ON arbetar aktivt för att skapa förutsättningar för utvecklingen av hållbara transporter. Fordonsgasen innehåller alltid minst 50 procent biogas, vilket reducerar utsläppen av koldioxid med 60 procent jämfört med en bensinbil. Under 2012 motsvarades 59 procent av den totala volymen fordonsgas av biogas. Tankställena samlokaliseras i OKQ8s befintliga nätverk av stationer.

- Tillsammans med E.ON möjliggör vi för minskade transportrelaterade utsläpp. Vi har som målsättning att bygga Sveriges största infrastruktur för tankställen av fordonsgas så att vi kan erbjuda gasbilisterna bästa möjliga service genom vårt etablerade nätverk av stationer, säger Göran Lindblå, OKQ8:s arbetande styrelseordförande.

- Det är inte bara inom biogas/fordonsgas som E.ON växer i Stockholmregionen. I höstas invigdes ett nytt fjärrvärmenät i Täby. Det finns också långt gångna planer på att bygga nya biobränsle-eldade kraftvärmeanläggningar i Täby samt i Upplands-Bro, säger Tina Helin och fortsätter:

- E.ONs ambition är att bli en energiaktör att räkna med i regionen.

Jakob Holmström, Informationschef E.ON Gas, 0703 - 25 14 15

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har knappt 4 000 medarbetare i Norden och omsatte under 2012 cirka 39 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar 58 miljarder i Norden mellan 2006 och 2013.