Placebrander

Sveriges bästa platsmarknadsförare ska koras

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2013 08:00 CET

Ett nytt pris instiftas i reklam- och marknadsföringssverige - Sveriges bästa platsmarknadsförare ska koras. Juryn består av Olle Wästberg, Maria Ziv, Julian Stubbs och Charlotta Mellander. Priset heter Placebrander of the Year och delas ut på Placebrander's Day i Jönköping den 16 maj.

Placebrander of the Year instiftas 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. Med platsmarknadsföring menas insatser som i någon form syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Tävlingen är öppen för alla som i någon form arbetar med de här frågorna i Sverige.

- Jag tyckte att det saknades ett pris som lyfter fram den här typen av insatser, säger Helena Nordström som står bakom priset. Det finns en hel del turismpriser och reklamtävlingar men ingen som fokuserar på insatser som syftar till att stärka platsers attraktivitet och konkurrenskraft - en fråga som blir allt viktigare såväl på lokal som på nationell och internationell nivå.

Juryn består av nationellt kända personer som har olika infallsvinklar på marknadsföring av platser.

- Min förhoppning är att priset ska inspirera fler till att skapa kreativ och effektiv platsmarknadsföring. Målet är givetvis att priset blir årligen återkommande.

JURY

Olle Wästberg

Olle Wästberg har bland annat varit generaldirektör för Svenska Institutet och svensk generalkonsul i New York. Numera är Olle regeringens samordnare för ”Raoul Wallenberg 2012″ på UD. Han har därtill sju styrelseuppdrag och en hel del debattörs-, moderators och skribentjobb.

Maria Ziv
Maria Ziv har varit marknadschef på Visit Sweden under åtta år och drivit kampanjer som ”Curators of Sweden” som har vunnit över 25 priser världen över, varav ett Guldägg, ett Grand Prix i Cannes Lions och två 100-wattare. Maria Ziv har också jobbat på Apple som ansvarig för den europeiska annonseringen.

Julian Stubbs
Julian Stubbs är mannen bakom ”Stockholm – the Capital of Scandinavia”. Han har skrivit boken ”Wish you were here” och har nyligen fått uppdraget att utveckla Oslos varumärke. Han har även jobbat med Sigtunas och Arlandas varumärken.

Charlotta Mellander
Charlotta Mellander är professor vid Högskolan i Jönköping och medarbetare till världskända Richard Florida som grundat The Creative Class Group. Charlottas forskningsområde handlar om regional attraktivitet, urbaniseringsprocesser, stadens betydelse samt vad som skapar tillväxt.

Läs mer om priset

Helena Nordström, Placebrander: 0702-77 67 00, helena@placebrander.se

Julian Stubbs

Helena Nordström

Placebrander erbjuder inspiration och kunskap inom platsmarknadsföring.