Svenska Baseboll och Softboll Förbundet

Sveriges basebolljuniorer till semifinal i JEM-kvalet

Pressmeddelande   •   Jul 12, 2012 23:09 CEST

Sveriges basebolljuniorer säkrade en plats bland de fyra bästa lagen i JEM-kvalet i Toulouse efter att ha besegrat Schweiz med 11-1 på torsdagen. Därmed möter laget Storbritannien på fredag morgon, 11:00, i en match där segraren säkrar en plats i Junior-EM 2013.

I matchen mot Schweiz pitchade Pontus Byström, Stockholms BSK, briljant och släppte endast en poäng på två hits, en walk, samtidigt som han noterade hela 12 strikeouts mot ett Schweiz som inte hade någon chans mot Pontus och hans medspelare som svarade för flera fina defensiva spel i viktiga lägen, bl.a. hade Michael Lindberg, Stockholm, flera spel på tredje bas som han klarade av fint.

Offensivt slog Daniel Johnson Sveriges andra homerun i turneringen, och Elvis Hammarstedt slog två tripplar och sprang in två poäng för Sverige.

Resultat JEM-kval Baseboll, Toulouse:

Officiell resultatwebb med play-by-play och statistik hittar ni här!

Torsdag 12 juli
Storbritannien - Kroatien 19-4
Rumänien - Frankrike 3-15
Sverige - Schweiz 11-1

Tabell, Grupp A:

Frankrike  3  3  0   6
Sverige  3  2  1   4
------------------------
Schweiz  3  1  2   2
Rumänien  3  0  3   0

Tabell, Grupp B:

Storbritannien  2  2  0   4
Polen  2  1  1  2
Kroatien  2  0  2   0

Fredagens matcher:
11:00 Storbritannien - Sverige (Semifinal 1)
14:00 Kroatien - Rumänien (Placeringsmatcher 5-7)
16:00 Frankrike - Polen (Semifinal 2)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet (SBSF) bildades 1956, och har i uppgift att utveckla och administrera idrotterna baseboll och softboll i Sverige. SBSFs prioriterade områden är tävling, spelarutveckling, utbildning samt landslagsverksamheten.

SBSF arrangerar seriespel för såväl herrar (baseboll) som damer (softboll). Förbundet har cirka 40 föreningar och 1.000 utövare.
SBSF har ett idrottsgymnasium i Leksand inriktat på spelarutveckling för både pojkar och flickor. Från och med läsåret 2011/2012 kommer idrottsgymnasiet ha status av Riksidrottsgymnasium.
SBSF skickar årligen ut cirka 100 spelare på olika landslagsuppdrag, från seniorlandslagen i baseboll och softboll, juniorlandslag baseboll och softboll, samt U15-landslag baseboll.

Internationellt är SBSF medlem av International Baseball Federation (IBAF), International Softball Federation (ISF), Confederation of European Baseball (CEB) och European Softball Federation (ESF).
SBSF har även samarbete med Major League Baseball (MLB) International och Little League International vad gäller spelarutveckling respektive internationellt tävlingsutbyte.

För mer information, besök vår webbsida www.baseboll-softboll.se.