LOVEFiLM

Sveriges filmälskare har utsett Clark Griswold till pinsammaste farsan på film inför Fars dag

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2011 07:00 CET

På söndag infaller högtiden Fars dag. Lagom till dess har Europas ledande hyrfilmsaktör på nätet, LOVEFiLM, bett sina medlemmar rösta fram den pinsammaste farsan på film. I stenhård konkurrens med tio andra filmpappor tar Clark Griswold i Ett päron till farsa hem förstaplatsen, tätt följd av Rudolf Andersson i Sunes sommar.

LOVEFiLM.se har tillsammans med sina drygt 4000 fans på Facebook handplockat tio kandidater som företagets medlemmar därefter röstat på.

Resultatet visar att en fjärdedel av deltagarna tycker att den amerikanska chinos-pappan Clark Griswold, gestaltad av Chevy Chase, i komedin Ett päron till farsa (1983) är pinsammast.

Filmen skildrar pappa Griswolds oförglömliga ansträngningar att hålla ihop familjen under en resa mot nöjesparken Wally World tvärs igenom USA. Trots en minutiös plan blir inte allt som Clark tänkt sig, vilket är ett tacksamt ämne när det kommer till pinsamma farsor på film. Ämnets popularitet återspeglas inte minst av det faktum att ytterligare tre fristående filmer med huvudrollsinnehavaren Clark Griswold producerats (Ett päron till farsa på semester i Europa, Ett päron till farsa firar jul och Ett päron till farsa i Las Vegas).

På andra plats, med 22 procent av rösterna, återfinns det svenska päronet Rudolf Andersson i komedin Sunes sommar (1993). Filmen behandlar de utmaningar som en familj i allmänhet och en fader i synnerhet ställs inför i samband med en traditionell svensk husvagnssemester. I likhet med Ett päron till farsa har även Sunes sommar en föregångare, i form av Sunes Jul, som i sin tur baseras på en bokserie producerad av Anders Jacobsson och Sören Olsson.

”Pinsamma farsor är ett tacksamt ämne att skildra på film. Det visar inte minst vår uthyrningsstatistik. Vår förhoppning är att vår tio-i-topp lista över pinsamma farsor på film kan fungera som inspiration inför helgens filmval och som tröst för alla de som någon gång skämts över sina pappor”, säger Sippan Hagerman, pressansvarig, LOVEFiLM.

Fullständigt resultat återfinns nedan.

Pinsammaste farsorna på film (karaktär, skådespelare, titel, år, andel röster)

1. Clark Griswold (Chevy Chase), Ett päron till farsa (1983), 25 %
  2. Rudolf Andersson (Peter Haber), Sunes sommar (1993), 21 %
  3. Gustav Svensson (Allan Svensson), Svensson Svensson - Filmen (1997), 16 %
  4. Noah Levenstein (Eugene Levy), American Pie (1999), 12 %
  5. Homes Simpson (Homer Simpson), The Simpson (2007), 11 %
  6. Jack Byrnes (Robert De Niro), Meet the parents -  Little Fockers (2010), 5 %
  7. Daniel Hillard (Robin Williams), Välkommen Mrs. Doubtfire (1993), 4 %
  8. Fletcher Reede (Jim Carrey), Liar Liar (1997), 3 %
  9. Shrek (Shrek), Nu och för alltid (2010), 2 %
  10. Aziz (Jan Fares), Farsan (2010), 1 %

Källa: LOVEFiLM.se

För mer information:

Sippan Hagerman, pressansvarig, LOVEFiLM
Telefon: 070 869 33 08
Epost: sippan@lovefilm.se

LOVEFiLM är Europas ledande hyrfilmsaktör på nätet, med närmare 1,6 miljoner medlemmar i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och Storbritannien. Vi erbjuder våra kunder marknadens bredaste film- och spelutbud på enklast möjliga sätt. Välj bland 20 000 titlar på www.lovefilm.se, få DVD, Blu-ray och spel till Wii, Xbox och PS3 portofritt hem i brevlådan eller streama film direkt till datorn. LOVEFiLM grundades 2004 och har rötter i Brafilm och Boxman. I januari 2011 förvärvades LOVEFiLM av Amazon EU SARL. Vi älskar film och vi älskar andra filmälskare. Det är därför vi heter LOVEFiLM.