Nulink - Linköpings näringslivsbolag

Sveriges flyghuvudstad får ny webb

Pressmeddelande   •   Maj 18, 2016 09:11 CEST

Två omfattande flygdagar för tusentals personer, nationella och internationella seminarier, en konferens och mässa om obemannat flyg och Saabs rollout av Gripen E. Det händer mycket i Sveriges flyghuvudstad. Det är en av anledningarna till att vi nu lanserar en ny version av webbplatsen www.flyghuvudstaden.se

Linköping fortsätter att profilera sig som Sveriges flyghuvudstad för att visa upp detta styrkeområde och den långa historik som finns inom flyg i Linköping.

– Linköping har en stark identitet kring flyg och en signifikant del av stadens näringsliv arbetar inom aerospace. Här sker forskning i teknikens absoluta framkant och 2013 lanserades även Skandinaviens första flygkluster med säte i Linköping, säger Yvonne Rosmark, Näringslivschef i Linköpings kommun och VD Nulink – Linköpings näringslivsbolag.

Webbplatsen har fått en ny design och ger besökaren möjlighet att få en historisk tillbakablick över flygets utveckling, men den innehåller även en ny del som fokuserar på flygupplevesler. Under rubriken ”Hitta flygupplevelser i Linköping” kan besökaren hitta olika typer av aktiviteter, utbildningar och prova på upplevelser som finns inom området.

• Den 18 maj premiärvisas det första exemplaret av nästa generations Gripen – Gripen E. Gäster från hela världen deltar på plats i Linköping för denna historiska händelse.
  • UAS Forum arrangeras den 24-25 maj på Cupolen i Linköping. En konferens/mässa med fokus på obemannat flyg.
  • Tillväxt Linköpings sänds live den 25 maj från UAS Forum med Flyghuvudstadstema.
  • 2016 firar flygvapnet i Sverige 90 år. Som en del i firandet blir det två flygdagar på Malmen i Linköping 27 och 28 augusti.

www.flyghuvudstaden.se

Förr ytterligare information kontakta Marknadsansvarig på Nulink, Erik Nellmark. Erik.nellmark@nulink.se eller ring 013-336613

____________________________________________________________________________________
Nulink - Linköpings näringslivsbolag
Storgatan 58, Telefon 013-33 66 00, E-post info@nulink.se, www.nulink.se

Linköping - En kommun som växer
Linköping har snabbt vuxit till landets femte största kommun med över 150 000 invånare. Tillsammans med Norrköping utgör vi centrum i en av landets viktigaste tillväxtregioner. I Linköping finns över 10 000 registrerade företag och tillsammans med Linköpings Universitet, där 27 600 studenter återfinns skapas unika förutsättningar för att bo och leva men framför allt för att driva företag.
www.nulink.se