Liberala ungdomsförbundet, LUF

Sveriges förenade studentkårer är Socialdemokraternas förlängda arm

Pressmeddelande   •   Apr 21, 2006 14:24 CEST

Idag valde Sveriges förenade studentkårer ett nytt presidium. Till ny vice ordförande valdes Pelle Rödin. Rödin är Socialdemokrat och är förtroendevald för Socialdemokraterna i Uppsala kommun.

- Sveriges förenade studentkårers förtroende är förbrukat. Att en utpräglad Socialdemokrat besitter en av de viktigaste posterna i en organisation som säger sig föra samtliga studenters talan på Sveriges universitet och högskolor är bedrövligt, det säger Patrick Krassén från Liberala studenter som är på plats på SFS årsmöte i Örebro.

- Det här är ytterligare ett exempel på partipolitisering från SFS sida. Att man väljer en så utpräglad partipolitiker till presidiet är upprörande och bevisar att SFS har blivit en organisation som ska säkra ett socialdemokratiskt inflytande på studenterna. Det borde vara ett krav på presidiets ledamöter i SFS att de avsäger sig sina partiuppdrag innan de blir valda, avslutar Patrick Krassén.

Presskontakt:
Makan Afshinnejad