Mediaklar AB

Sveriges första certifiering av företag som vill samarbeta med influencers

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2016 18:41 CET

Ett redskap som ska öka trovärdigheten

Efter att under två års tid ha förmedlat uppdrag till bloggare och andra influencers erbjuder Sweden Influencers nu en certifiering av företag som vill arbeta med influencers. Företaget som vill bli certifierat inom influencer marketing får ta del av utbildningsmaterial, besvara kontrollfrågor och godkänna kraven.

Det senaste året har det varit stort fokus i media på smygreklam och influencers, men i och med certifieringen får företag också en tydligare del av ansvaret att skapa en seriös bransch.

- Våra medlemmar har idag stor kunskap om marknadsföringslagen och Konsumentverkets riktlinjer men det finns fortfarande företag som inte är medvetna om hur de ska arbeta med influencers, säger Käthe Nilsson som är medgrundare av Sweden Influencers och själv har arbetat professionellt som bloggare under ett decennium.

Det är vanligt förekommande att influencers får förslag på samarbeten som direkt bryter mot marknadsföringslagen. Det blir influencerns ansvar att försöka sålla vad som är tillåtet och vad som inte är det.

- Certifieringen blir en kvalitetsmärkning av företag och samtidigt en trygghet för influencers som gör det lättare att välja rätt bland företagens erbjudanden, menar Anna Matkovich som är medgrundare av Sweden Influencers.

I certifieringen ingår rådgivning inom influencer marketing och en digital plattform som är under utveckling. Den beräknas lanseras under våren 2017.

Sweden Influencers är ett nätverk för influencers i Sverige och en influencerbyrå.

Pressbild: http://swedeninfluencers.com/wp-content/uploads/2016/10/profilbild4.jpg

Hemsida:www.swedeninfluencers.com
Certifiering: http://swedeninfluencers.com/certifiering-av-foretag-som-vill-arbeta-med-influencers/

Presskontakter:
Käthe Nilsson, kathe@swedeninfluencers.com