Displayit AB

Sveriges första digitala 2K bioprojektor levereras av Displayit

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2004 11:47 CEST

Sveriges första digitala 2K-projektor med digital server kommer att installeras i Folkets Hus Emmaboda av Displayit i mitten av november. Projektorn, Barco DP100 klarar de högt ställda kvalitetskrav som Hollywood har för att få leverera digitala kopior av premiärfilm till biograferna.

Ordern är värd drygt 1,5 miljoner kronor.

Displayit är ledande inom digital filmvisning i Norden och är teknikpartner till Folkets Hus och Parker (FHP) som sedan två år driver en kedja av Digitala Hus. I landet finns nio digitala biografer och Emmaboda blir nu den tionde.

Pähr Gustavsson, föreståndare för Folkets Hus i Emmaboda och projektledare för anskaffningen av den digitala tekniken säger: "Vi har sedan länge varit övertygade om den digitala teknikens fördelar. Vi får nu tillgång till ett mycket större utbud av innehåll och kan därmed utnyttja bion bättre samtidigt som vi attraherar nya publikkategorier. Förutom film kan vi erbjuda konserter, idrottsevenemang mm i högupplöst kvalitet. Denna möjlighet ger bättre lönsamhet och en stor konkurrensfördel för oss, kommunen och regionen."

"Emmaboda Folkets Hus blir landets mest avancerade biograf för spelfilm. En styrka med tekniken är att de digitala biograferna kan få premiärfilm samtidigt som storstäderna." säger Displayits VD Svante Lundqvist och fortsätter: "Speciellt de mindre orterna kan idag få vänta 6-8 veckor innan de får sin kopia av filmen. Det är inte ovanligt att den då är repig eller skadad på annat sätt, dessutom måste biografen ofta sända den vidare till nästa ort redan efter en föreställning. Den digitala kopian påverkas inte av hur ofta den visas och biografen behåller filmen i den digitala servern tills publikunderlaget är för litet. Kvalitet och intäktsmöjligheterna förbättras markant"

Under det senaste året har bl.a. "Populärmusik från Vittula", "Ondskan", "Tredje Vågen", "The Day After Tomorrow" och ett 20-tal filmer till visats digitalt. I veckan har "Strandvaskaren" digital premiär.

Pähr Gustavsson, Folkets Hus Emmaboda.
Tfn 0471 48950

Svante Lundqvist, VD, Displayit AB (publ)
Tfn 08 545 807 50
E-post svante.lundqvist@displayit.com
www.displayit.com

Displayit levererar displaylösningar till verksamheter där visuella upplevelser eller visuell överblick är av avgörande betydelse. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Digital Channel, Digital Show och Digital Control. Bolaget är noterat på Nordic Growth Market, NGM Equity. För mer information om Displayit och bolagets tjänster, vänligen besök www.displayit.com.