OLIKA

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2018 09:23 CET

Varför vego?

Varför inte?
Vegomat syns allt mer och överallt. Men finns det med i barnböckerna? Ja, i alla fall i Olikas böcker. Ända sedan starten för tio år sedan har Olika förlag bett sina författare och illustratörer att byta ut kött och fisk till vego.

Prickig korv och köttbullar är standard

Många barn och deras familjer äter vego, men i bilderböckernas värld är standard fortfarande köttbullar. Sedan starten, 2006, har vi på Olika medvetet valt vegomat i våra barnböcker. Vi förändrar normer och skapar fler möjligheter. Vi normaliserar genom att inkludera!

Det betyder att våra böcker inte handlar om hur det är att ha två mammor, eller vara kille och gilla klänning, det är bara självklart och berättelsen kretsar kring att tvätta bilen eller bråka med någon för att båda vill ha samma klänning. På samma sätt gör vi med köttnormen. Berättelsen handlar inte om hur falafel görs, eller hur det är att vara barn och äta vegomat. Det är bara självklart! Att ge både igenkänning och nya tankar.

Kristina Henkel, marknadsansvarig på Olika, menar att vegomat är en del av matkulturen:
"Vi vill synliggöra vegomat i större utsträckning som en självklarhet i vår matkultur. Det är viktigt att barn får spegling och också att vi öppnar upp och ger förebilder och ny inspiration. Vi vill att Olikas böcker ska fungera som både speglar och fönster.”

Skissbild med korv med mos - färdig bild med falafel, av Ingrid Sandsborg i boken Nej

Falafel för framtiden

Såklart hänger valet att ge ut böcker som är vego också ihop med framtiden. Vi vet sedan länge att till exempel köttindustrin påverkar vår gemensamma jord och att det är ohållbart att äta så mycket kött som vi gör idag. Valet med vegobarnböcker känns därför extra viktigt.

"Vi vill bidra till hållbarhet på många olika sätt. För klimatet, djuren och hälsan, och då är det här ett roligt sätt att göra det på”, säger Marie Tomičić, VD på Olika.

Det är enkelt att ändra - hur tas köttet bort?

I arbetet med en bok bollas många aspekter, som språk och normer. För oss på Olika är också representation och att utmana och förnya normer en del av vår affärsidé. Därför arbetar vi nära författare och illustratörer och i dialog ändras, tas bort, görs om och lägges till.

"När vi lyfter frågan om kött i text eller bild tas det emot med nyfikenhet av de vi arbetar med. För att kunna ändra så måste vi bli medvetna och lyfta frågan. Våra illustratörer ändrar gärna till vego. Det är ju lätt i både text, bild - och även i vardagen"
, berättar Marie Tomičić.

Här kan du se vår förläggare berätta om varför och hur!

Några av Olikas böcker med vegomat:
  • Soyamjölk i "Vi bakar bullar" tecknad av Astrid Tolke och skriven av Sarah Vegna.
  • Vegobollar med potatis och grönsaker i "Där norrskenet dansar" tecknad och skriven av Jenny Sjödin.
  • Tartex, mjölkfritt smör, havremjöl och tomatmackor i "Varför finns jag" tecknad av Lina Sandquist och skriven av Karin Salmson.
  • Korv med mos, från skiss och falafel med mos ur "Nej!" skapad av Ingrid Sandsborg.
  • Havremjölk ur "Grattis, Svea Fors!" tecknad av Carl Flint och skriven av Ebba Berg.
  • ---
    frågor?
    kontakta oss på info@olika.nu eller 073 703 35 62

Olika förlag AB grundades 2006 och utkom med sina första böcker 2007, och har idag kontor i Linköping, Helsingborg och Stockholm.

Följ oss på Facebook!

Eller på Instagram!

OLIKA
    förlag - utbildning - kommunikation

Ut med stereotyper - in med möjligheter!

Olika
    förlag - utbildning - kommunikation

Ut med stereotyper - in med möjligheter!

www.olika.nu