Sveriges Ingenjörer

Sveriges Ingenjörer visar ny profil

Pressmeddelande   •   Nov 20, 2006 09:08 CET

Nu är det bäddat för den nya generationen ingenjörer. På söndagen befästes beslutet att Civilingenjörsförbundet (CF) och Ingenjörsförbundet vid årsskiftet går samman under namnet Sveriges Ingenjörer. Samtidigt visades den nya logotypen upp.

Sveriges Ingenjörer stod i fokus när Civilingenjörsförbundet (CF) på söndagen inledde sitt sista fullmäktigemöte, på Djurö. Dels fastställdes namnet, dels presenterades logotypen för det nya förbundet som bildas när CF går samman med Ingenjörsförbundet den 1 januari 2007.

– Nu har vi lagt grunden för framtiden. Sveriges Ingenjörer blir ett nytt, starkt förbund som siktar framåt. Det kommer att få betydelse för Sveriges utveckling, inte bara för Sveriges ingenjörer, säger CF:s ordförande Ulf Bengtsson.

– Stora delar av samhället bygger ju på ingenjörernas arbete. Vi löser problem och skapar tillväxt, nya jobb och högre standard, tillfogar Ingenjörsförbundets ordförande Kjell Jonsson.

I och med samgåendet förstärks ingenjörernas ställning på arbetsmarknaden, på både den privata och den offentliga sidan. Sveriges Ingenjörer kommer också att profilera sig i andra viktiga samhällsfrågor.

De färgglada prickarna i den nya logotypen kan ses som en symbol för att ingenjörerna inte är stöpta i samma form – de utvecklas ständigt, både som individer och yrkesmänniskor. Samtidigt är de sammanhållna som grupp. Sveriges Ingenjörer blir landets största nätverk och starkaste företrädare för högskoleutbildade ingenjörer.

Sveriges Ingenjörers logotyp kommer att användas efter årsskiftet, då även den nya hemsidan presenteras. Logotypen har tagits fram av Jacobson Vellinga Design och kan redan nu laddas ner från www.cf.se

För mer information:

Ulf Bengtsson, förbundsordförande CF, 070-555 75 79

Kjell Jonsson, förbundsordförande Ingenjörsförbundet, 070-226 52 36

Lasse Årling, pressekreterare CF, 070-329 80 08

1 januari 2007 går Civilingenjörsförbundet (CF) samman med Ingenjörsförbundet och bildar det nya förbundet Sveriges Ingenjörer. Det blir med sina 120 000 högskoleutbildade medlemmar det största förbundet inom Saco.