Sveriges Konsumenter

Sveriges Konsumenter anmäler L´Oréal till Konsumentombudsmannen

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2012 10:50 CEST

L´Oréals affischreklam för Revitalift anmäls till Konsumentombudsmannen för vilseledande marknadsföring enligt Marknadsföringslagen. I annonsen utlovas "Få perfekt hudton idag och synligt yngre hud imorgon". Löften om yngre hud överdrivs och Sveriges Konsumenter ifrågasätter bevis och dokumentation för detta påstående.

Dessa annonser spär på uppfattningen om att det finns genvägar till skönhet. Att lycka och ett ungt utseende hör ihop och förstärker uppfattningen om att människor inte borde vara nöjda med sitt befintliga utseende.

Annonsen anmäls till Konsumentombudsmannen enligt marknadsföringslagen 10:e paragrafen.

För mer information kontakta:

Jan Bertoft, generalsekreterare Sveriges Konsumenter, tel: 070-797 79 87

Sveriges Konsumenter är en oberoende, partipolitiskt obunden paraplyorganisation med 26 medlemsorganisationer och enskilda medlemmar. Målet är ökad konsumentmakt och att politiker, näringsliv och myndigheter alltid ska ha konsumenternas bästa för ögonen. Sveriges Konsumenter arbetar med påverkan och opinionsbildning, både nationellt och internationellt, ger ut tidningen Råd & Rön och nyhetsbrevet KonsumentMakt.