Sveriges Konsumenter

Sveriges Konsumenter anmäler livsfarliga chokladägg

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2013 07:00 CEST

Endast ett märke uppfyllde EU:s nya säkerhetskrav när Sveriges Konsumenter nyligen granskade chokladägg. De populära överraskningsäggen finns i otaliga märken och innehåller i vissa fall behållare som kan kväva barn. Dessutom saknades tydliga varningar på äggen som numera krävs enligt lag.

Granskningen har gjorts i typiska godisbutiker. Sveriges Konsumenter kräver nu att Konsumentverket skall se till att de farliga överraskningsäggen helt försvinner från handeln.

- Det är oförsvarbart att man vänder sig till barn med denna typ av godis blandad med leksak utan att följa säkerhetskraven, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter. Barn kan ju inte själva bedöma riskerna.

Läs ett längre pressmeddelande på Sveriges Konsumenters webbplats.

Sveriges Konsumenter är en oberoende, partipolitiskt obunden paraplyorganisation med 28 medlemsorganisationer och enskilda medlemmar. Målet är ökad konsumentmakt och att politiker, näringsliv och myndigheter alltid ska ha konsumenternas bästa för ögonen. Sveriges Konsumenter arbetar med påverkan och opinionsbildning, både nationellt och internationellt, ger ut tidningen Råd & Rön och nyhetsbrevet KonsumentMakt.