Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund, SKR

Sveriges Kvinnojourers Riksförbund (SKR) medverkar i WAVE-konferens

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2008 13:53 CEST

Just nu pågår den tionde Wave-konferensen, denna gång i Kosice i Slovakien. Role of womens NGO in preventing and eliminating violence against women. Katarina Björkgren, SKR:s vice ordförande, kommer där att tala om hur man i Sverige finansierar kvinnojourernas verksamhet och vad det finns för lagstiftning på området.
Hon kommer också att lyfta upp kvinnojourernas betydelse för kvinnors och barns möjligheter till upprättelse.
SKR får också genom Katarina möjlighet att under konferensen berätta om tjejjourernas uppbyggnad, arbete och dess betydelse för unga kvinnor/tjejer. Tjejjourer är unikt för Sverige och anordnarna har därför önskat att få reda på mer om just Tjejjourernas verksamhet.
SKR kommer också att ha möjlighet att visa Filmen "Jag sa att jag hade en mardröm", eftersom den nu finns på engelska. En film där små barn berättar om hur det är att leva med våldet som en del av sin vardag.

För ytterligare information:
Katarina Björkgren