Lions Clubs International

Sveriges Lions 3:e kvinnliga ordförande

Pressmeddelande   •   Jul 30, 2015 10:01 CEST

Det är Lions som världsorganisation, att alla Lions är besjälade av samma idé – att hjälpa andra människor och vårt samhälle – oavsett var på jordklotet vi befinner oss som fascinerar Annica Nordell, Sveriges Lions 3:de kvinnliga ordförande.

-Det var det som fångade mig med Lions. Styrkan i världsorganisationen, att vi tillsammans kan göra mycket för andra människor. Oavsett om vi verkar på Frösön, där jag bor, eller om vi befinner oss på andra sidan jordklotet, säger Annica Nordell.

-Tänk att tillsammans kan vi göra skillnad för någon annan människa. Ta projektet när vi borrade brunnar i Indien *, som ett exempel. Vi här i Sverige kunde tillsammans göra så att fattiga människor i en by i Indien fick vatten. Eller ta vårt nuvarande tältprojekt* och de projekt som LCIF (Lions internationella hjälpfond) gör – vaccinera barn mot mässling exempelvis. Det finns en enorm styrka i alla lionklubbar tillsammans, fortsätter Annica.

Grunden för detta, menar Annica, är klubben och trivseln i Lions klubbar och det klubbarna gör lokalt.

- Vänskapen och gemenskapen i klubben är det som gör klubbarbetet framgångsrikt.

Annica Nordell är ordförande för Sveriges Lions från och med första juli 2015. Annica är med i Lions Club Östersund-Brunkullan.

*Mellan åren 1979 – 1999 borrade Lions 971 brunnar i Indien, för pengar som Lions och dess medlemmar samlat in i Sverige. Det gav cirka 450 000 människor tillgång till rent vatten i Indien, till en summa av 21 miljoner.

*Sveriges Lions och Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) har ett avtal mellan varandra sedan 2005 där Lions samlar in pengar för att köpa tält och skänker till MSB. Tanken med detta är att tälten ska hjälpa människor i nöd, som råkat ut för katastrofer, som nu senast i Nepal där Lions har 200 tält i beredskap att sändas ut. Sveriges Lions har sedan dess skänkt tält till ett värde av 18 miljoner kronor, pengar som samlats in från allmänheten i Sverige.

Om Lions:
Lions Clubs International, Sverige är med sina 12 000 medlemmar en del av Internationella Lions med 1,4 miljoner medlemmar. Lions finns i 210 länder och geografiska områden över hela världen. Lions uppgift är att genom frivilliginsatser hjälpa andra människor, bygga broar mellan människor oavsett ras och religion och på andra sätt göra en samhällsinsats. Lokalt, nationellt och internationellt. Lions är politiskt och religiöst obundet.

Sveriges Lions motto är: För samhällsansvar och livskvalitet.

För mer information: www.lions.se

PG: 90 1948-0