Bergkvist Publishing AB

​Sveriges mest hållbara skolmatskommun sökes!

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2017 09:32 CET

White guide Junior, Sveriges största och främsta tävling inom offentlig gastronomi, ökar nu fokus på klimat- och hållbarhetsfrågorna. Två nya kategorier lanseras inför 2017:

- Årets Klimatkök
- Årets Hållbara Skolmatskommun

Dessa två nyheter kompletterar kategorin Årets Hållbara Offentliga Restaurang där White Guide Junior tillsammans med KRAV lyfter fram de förskole- och skolrestauranger som är bäst på ekologiska livsmedel.

Årets Klimatkök riktar sig till skolköken i vårt land och kategorin är utvecklad i samarbete med Oatly.
Årets Hållbara Skolmatskommun riktar sig till landets 290 kommuner i allmänhet och de ansvariga kost- och måltidscheferna i synnerhet.

"Det här är första gången någon försöker ta ett helhetsgrepp kring de här frågorna. Det är inte helt enkelt, det har varit en utmaning att ta fram kriterier som både är relevanta och möjliga att bedöma för oss i juryn. Vi ser det som ett verktyg för landets politiker och kostchefer, en möjlighet för dem att ta tag i detta på allvar", säger Pär Bergkvist, initiativtagare till White Guide Junior och White Guide Senior som årligen utser de bästa måltiderna inom den offentliga gastronomin.

Sista anmälningsdag för att delta i de två nya kategorierna är 21 april 2017. För anmälan, kontakta Malin Komaiszko malin@bergkvistpublishing.se

Ansvarig: Pär Bergkvist, VD White Public AB
par@bergkvistpublishing.se

Bergkvist Publishing är en gastronomisk kommunikationsbyrå som ger ut White Guide Junior och Senior samt magasinen Restaurangvärlden, Mat & Vänner och Magasin Måltid. Företaget genomför även events som Stora Måltidsdagen och skapar nätverk och mötesplatser för aktörer inom den offentliga gastronomin.