Scandinfo Marketing Research

Sveriges nybilsköpare korar Guldknoppen 2013

Pressmeddelande   •   Jan 07, 2014 11:00 CET

Idag den 7 januari 2014 avslöjas vilka som får prestigefyllda Guldknoppen 2013. Det är andra* gången som utmärkelsen delas ut och i år i kategorierna Årets Bilmärke, Årets Återförsäljarnätverk, Årets Bilmodell och Årets Återförsäljare. Bakom priset står Autopedia, en oberoende tjänst som mäter hur nöjda alla nybilsköpare är i Sverige. Resultatet baseras på samtliga (54 489) inkomna svar under 2013.

Vinnarna av Guldknoppen 2013 är:

Årets Bilmärke – Lexus

Lexus har 88 % mycket nöjda kunder totalt sett och utmärker sig på flera egenskaper, b.la. vad gäller hur bekväm bilen är och kvalitetskänslan på bilen.

Kommentar** från nybilsköpare av Lexus 2013-04-25:

”Det bästa med bilen är att den till stor del infriat mina förväntningar om kvalitet, komfort och körekonomi”

Årets Återförsäljarnätverk – Porsche

Porsches återförsäljarnätverk har totalt sett 86 % mycket nöjda kunder. Nybilsköparna är mest nöjda med Porsches återförsäljare vad gäller säljarnas förmåga att lyssna och förstå deras behov, säljarnas kunskaper samt leveransprecisionen.

Kommentar** nybilsköpare hos Porsches återförsäljare 2013-08-07:

”Bra mottagande och en ansträngning från företagets sida möta mina önskemål om leveranstid etc.”

Årets Bilmodell – Honda Civic

96 % av Honda Civics nybilsköpare är mycket nöjda med sin nya bil. Det kan jämföras med bilmodellen som följer vilket är BMW 1-serien där 91 % är mycket nöjda med sin bil. Honda Civics mest utmärkande egenskap är lastutrymmet.

Kommentar** nybilsköpare av Honda Civic 2013-10-26:

”Kanske det bästa är bagageutrymmet. Finns ingen i klassen som är i närheten av samma volym och stuvningsutrymmen, instrumenteringen är smart uppbyggd och lätt överskådlig”

Årets Återförsäljare – Fagersta Motorforum

Fagersta Motorforum har högst andel nybilsköpare som totalt sett är mycket nöjda med sitt bilköp. 96 % är i sin helhet mycket nöjda med köpet. Fagersta Motorforum utmärker sig gentemot andra återförsäljare med att ha mest nöjda kunder vad gäller mottagandet man fick när man köpte bilen, säljarens förmåga att förstå kundens behov samt med att ha gjort en bra affär.

Kommentar** nybilsköpare hos Fagersta Motorforum:

”Alltid ett nöje att göra bilaffär med företaget. Jättebra bemötande.”

*Guldknoppen 2012 gick till Mini för Årets Återförsäljarnätverk och Skôda för Årets Bilmärke.

** Varje nybilsköpare har möjlighet att fritt kommentera vad de tycker om bilen och köpet. De fyra kommentarerna för varje kategori är exempel på flera tusen öppna kommentarer från nybilsköpare under 2013.

Fakta om Autopedia och Guldknoppen
Autopedia är en tjänst och ett varumärke som ägs av ScandInfo Marketing Research AB. Alla som köper en ny personbil (exkl. förarlösa bilar såsom hyrbilar eller demobilar) i Sverige
får ett brev på posten eller via e-post en vecka efter leverans av bilen. Samtliga frågor besvaras via webbaserade frågeformulär och avser hur nöjd man är med bilköpet. Register över personer och registrerade bilar köps av Transportstyrelsen. Efter 6 veckor får alla bilköpare som tidigare lämnat sin e-postadress till oss, en länk via e-post med inloggningsuppgifter till ett nytt webbaserat frågeformulär som avser hur nöjd man är med själva bilen.

Varje år delas Guldknoppen ut till de som under året har mest nöjda nybilsköpare. Guldknoppen 2013 kommer att delas ut i fyra kategorier; Årets Bilmärke, Årets Återförsäljarnätverk, Årets Bilmodell och Årets Återförsäljare. Guldknoppen 2012 gick till Skôda för Årets Bilmärke och till Mini för Årets Återförsäljarnätverk. Läs gärna mer på www.autopedia.se

ScandInfo är ett av Sveriges ledande marknads-undersökningsföretag inom kundtillfredsställelse och varumärkesutveckling. Vi fokuserar på att göra lösningar där marknadsinformation blir till konkreta verktyg för att nå uppsatta mål.

Vi vänder oss till företag som har stor tilltro till värdet av starka varumärken och nöjda kunder.

Följ oss på Facebook