Svensk Fisk

Sveriges och Nordens skickligaste fisk- och skaldjursaktörer drabbar samman i Göteborgs Fiskhamn på lördag

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2007 16:04 CEST

På lördag, den 1 september, skall det öppnas ostron, fileas fisk samt skapas Sveriges mest attraktiva fiskdisk, allt under samma tak i Fiskhamnen i Göteborg. Det är de skickligaste yrkesmännen (och kvinnorna) som drabbas samman i SM i ostronöppning, SM i sjömat samt NM i att filea fisk. Kom till Göteborgs Fiskhamn på pressfrukost kl. 09.00 i Pirhus 1 och träffa tävlande och jury innan startskottet går.

För andra året i rad anordnas en fiskfestival i Göteborgs Fiskhamn. Dagen är full av aktiviteter för alla åldrar. Massor av goda fiskrätter, fiskauktion, allsång på scenen med Lotta Engberg och Lasse Berghagen, världens längsta fiskdisk, stekt KRAV-märkt sill. möjlighet att besöka forskningsfartyg och Sjöräddningens båtar och mycket mer.

Dagen börjar dock med rafflande nationella och nordiska tävlingar som sedan pågår under dagen med finaler på eftermiddagen.
- Vi kan lova en spännande dag med tävlande som tar sitt yrkeskunnande på största allvar. Svenska Fiskhandelsförbundets tävling, SM i Sjömat, går av stapeln för tredje året i rad. Vi har en kunnig och matintresserad jury med Eleonor Schütt från Hushållssällskapet Väst, Ulla Ohlsson från Fiskekommunerna, Richard Ohlson från Ce-Ge Fisk samt Peter Harryson fiskälskare från Åstol, säger Swante Wedin, ordförande i Svenska Fiskhandelsförbundet som ser fram emot att få visa upp säljande och innovativa fiskdiskar när de är som bäst.
- Den tiden är förbi när det räcker att erbjuda fiskfiléer rätt upp och ner, menar Swante. Framtidens fiskdisk skall inspirera och lösa både vardagsmaten och festmåltiderna för kunden.

INBJUDAN TILL PRESSMÖTE
Du har möjlighet att träffa tävlingsledare, tävlande och jurymedlemmar vid två tillfällen under lördagen.

Kl. 09.00 Pressfrukost i Pirhus 1, en trappa upp, i fiskhamnen Kom och möt tävlande och jurymedlemmar för respektive tävling

Kl. 12.30 Presslunch i Pirhus 1, en trappa upp, i fiskhamnen Kom och möt tävlande och jurymedlemmar för respektive tävling

För mer information, kontakta Peter Källström, Svenska Fiskhandelsförbundet 0706-58 25 50