Sveriges Radio

Sveriges Radio fick hedersomnämnade i Prix Europa

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2004 15:27 CEST

I lördags tillkännagavs att Sveriges Radios sångogramkonstverk "Let them sing it for you" fick ett hedersomnämnande i tävlingen Prix Europa, Europas motsvarighet till Oscarsgalan för årets bästa tv-, radio- och Internetproduktioner. Internetapplikationen är gjort av konstnären Erik Bünger och producerad av SR:s ljudande kulturtidskrift SRc. Utnämningen skedde i klassen Internet Fiction där "Let them sing it for you" tävlade mot 14 andra bidrag.

Tisdagen den 2 november släpper Sveriges Radio en svensk version av mediaspelaren kallad "Låt dem sjunga det åt dig", producerad av SRc och baserad på artister från Svensktoppens hitlistor genom åren. Spelaren fungerar så att man skriver in en sångtext i applikationen som sedan sjungs av några av våra mest folkkära artister. I år kan det alltså bli Carola, Peter Jöback eller Lasse Berghagen som sjunger din kärleksförklaring, dikt eller julhälsning.

"Let them sing it for you" presenterades av Sveriges Radio senhösten 2003 och har genom e-post- och kedjebrevseffekten på kort tid via Internet nått en enorm publik världen över - nästan två miljoner besökare. 90 procent av dessa finns utanför Sveriges gränser. Sångogrammet är nu även nominerat till multimediatävlingen Europrix Top Talent Award i Wien som avgörs i november.

www.sr.se/src/sing/index.html

Helgens Prix Europa dominerades i övrigt av de nordiska programbolagen. Finlandssvenska radioteatern vid YLE vann silver med "Och om bettlare och vägmän", och i radiodokumentärklassen tog NRK hem både första och andra pris och YLE det tredje - hedersomnämnandet.

SVT fick förstapris för både tv-fiktionsklassen med "Solisterna" och i multikulturella klassen med "Nabila". Dessutom hedersomnämnande där för "I faderns namn" och i dokumentärklassen för "CCCP Hockey".

För mer information, kontakta Magnus Berg, projektledare på SRc, på tel. 070-422 00 24 eller på magnus.berg@sr.se.