Sveriges Radio

Sveriges Radio fortsätter att satsa på lokala kanaler

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2004 15:49 CEST

* De lokala kanalerna är en bärande del av Sveriges Radios verksamhet, sa SR:s VD Peter Örn när han på torsdagen invigde SR Gotlands nya lokaler i Visby.
* Vi kommer att fortsätta satsa på de lokala P4-kanalerna, och även på en fortsatt produktion av riksprogram över hela landet i det framtida SR, sa Peter Örn när han invigde landets och Sveriges Radios senaste tillskott av digitala radiohus.

SR Gotland är Sveriges Radios minsta lokala radiokanal men samtidigt en av de mest framgångsrika. P4 Gotland har under många år varit en av SR:s mest avlyssnade kanaler. I den senaste mätningen lyssnade 47 procent av Gotlands befolkning på sin lokala P4-kanal dagligen. Bland den vuxna befolkningen över 35 år är siffran ännu högre * 62 procent.

* Sveriges Radio är landets, kanske Europas, mest decentraliserade medieföretag * och därmed viktigt för demokratin och människors möjlighet till delaktighet i det offentliga samtalet i Sverige, sa Peter Örn när han invigde SR Gotlands nya radiohus.

Det nya radiohuset i Visby är ett vackert rött tegelhus, byggt på stommen av vad som en gång var stallet på det gamla regementsområdet A7 i Visby.

Av Sveriges Radios sändningar, sammanlagt 120.000 timmar om året, är två tredjedelar sändningar i de lokala kanalerna. Men även rikssändningarna, i P1, P2, P3 etc. produceras till stor del av SR:s 26 lokala enheter runtom i landet. Förra året gjordes till exempel 56 procent av all allmänproduktion i rikskanalerna utanför Stockholm.

Den nya digitala tekniken, där SR Gotland är det nionde huset i ordningen i Sveriges Radios investeringar i ny teknik som pågår under åtta år * processen inleddes 2001 med SR Skaraborg * gör det möjligt att komma åt alla tekniska faciliteter var i radiohusen man än befinner sig.

* Också mellan de olika radiohusen, och på sikt utifrån med mobil teknik, kommer reportrar och tekniker att komma åt det digitala radiohusets alla möjligheter, förklarar SR:s tillförordnade utvecklingsdirektör Karin Granström.

* Att bygga upp denna infrastruktur och dessa digitala arbetsmiljöer handlar inte bara om att förbättra arbetsvillkor och arbetsmiljö för Sveriges Radios medarbetare, säger kanalchefen vid SR Gotland Helena Bremberg.

* Det yttersta syftet är att satsa på lokal journalistik, kultur, underhållning och service till lyssnarnas fromma, säger Helena Bremberg.

* Alla tekniska och andra investeringar för framtiden görs med detta för ögonen * för lyssnarna, publiken, säger VD Peter Örn. Det är de som finansierar Sveriges Radios verksamhet genom tv-avgiften. Allt vi gör måste ha programverksamheten, innehållet, kvalitén och publiken i fokus, säger Peter Örn.

Motiv: SR Gotlands nya radiohus som invigs idag http://www.sr.se/press/bilder/stallet_visby.jpg Foto: Henrik Wallenius/SR

Motiv: Peter Örn http://www.sr.se/press/bilder/peter_orn.jpg Foto: Micke Grönberg/SR

Ytterligare information, kontakta Mikael Nilsson, informationschef, tel: 08-784 5012, mobil: 070-560 4041 eller Kanalchef SR Gotland: Helena Bremberg, tel: 0498-20 32 10, mobil: 070-684 9201

Suzanna Nilson Pressinformatör SR Kommunikation och publik Tel. 0704-225711 eller 08-784 50 31