Tappa AB

Sveriges riksdag i ny friskvårdssatsning

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2010 14:39 CET

Sveriges riksdag har beslutat att göra en ny stegtävling tillsammans med Tappa AB och sajten Tappa.se. Förra gången Sveriges riksdag gick en stegtävling med Tappa.se, så var deltagarantalet 500 st. I år siktar vi på att få med 700 personer, säger Yngve Borgström, som är initiativtagare och friskvårdsansvarig på Sveriges riksdag.

En stegtävling är ett enkelt och smart sätt att få den stora delen av en organisation eller ett företag att bli mer fysiskt aktiv. Konceptet möjliggör att alla former av fysisk aktivitet kan omvandlas till steg och på så vis kan alla delta. Riksdagen kommer att dela upp sig i lag på mellan 2-8 personer och lagen kan sedan på sin tävlingssajt kunna följa varandras framsteg på en virtuell karta. Målsättningen är att deltagarna ska uppnå ett stegsnitt på 10 000 steg per dag under tävlingsperioden. Klarar man det, så går man i mål på utsatt tid och har lyckats med utmaningen. Riksdagen kommer att gå mellan Stockholm och Köpenhamn och ska vara i mål den 6 februari 2011.

Riksdagen kommer också att använda sig av funktionen Koldioxidkollen, som ingår i deras anpassade stegtävlingssajt. Koldioxidkollen fungerar så att man anger att man förflyttat sig via t.ex. promenad eller cykel istället för annat, ej miljövänligt alternativ. Koldioxidkollen räknar sedan ut hur mycket koldioxid aktuell sträcka sparat naturen. När tävlingen är slut kommer vi att kunna se hur många kilo koldioxid som Sveriges riksdag har sparat totalt under tävlingsperioden.

För svar på frågor om Riksdagens hälsoarbete, kontakta friskvårdsansvarig Yngve Borgström. yngve.borgstrom@riksdagen.se

För svar på frågor om Tappa AB, kontakta Vd Fredrik Gustafsson. fredrik@tappa.se, eller  telefon 070-557 44 36.