Astarcan AB

Sveriges småföretagare tar för lite betalt och kan höja sina priser med minst 20 procent enligt ny undersökning

Pressmeddelande  •  2011-01-03 17:53 CET

Många företag fastnar i en "lågprisfälla", som gör att det är svårt och ibland näst intill omöjligt att höja priset när man väl landat på en viss prisnivå.  Det gör att allt för många tar för lite betalt, trots att man anser sig kunna höja priserna. Det menar Karin Klerfelt på utbildningsföretaget Astarcan, som har genomfört undersökningen. Karin Klerfelt vet vad hon talar om. Astarcan är en av huvudleverantörerna av entreprenörskapsutbildningar via Länsstyrelserna bla i Stockholms, Tillväxtverket och Entrepreneur Stockholm. Karin har de senaste åren mött många småföretagare.

Alltför många småföretagare fastnar i ”Portersäck”.

-       Antingen har man ett högre pris och kan då ha en lägre volym eller så har man ett lågt pris och måste då kompensera med högre volym. Tyvärr fastnar många småföretagare mitt i säcken eftersom de tar för lite betalt och därmed erbjuder för låga priser och samtidigt säljer för lite, säger Karin Klerfelt.

Den som väljer en högre prisnivå bör även profilera sig med högra kvalitet och exklusivitet. Vilket är en av småföretagarnas konkurrensfördelar gentemot stora leverantörer. Många sänker priserna, men håller samma kvalitet och gör allt för kunden. En i längden ohållbar situation, framförallt för småföretagare utan resurser i varken personal eller kapital.

Uppjackade priser förbygger mager månad

Småföretagare som vågar jacka upp priset vinner konkurrensfördelar och ökar sitt affärsmässiga självförtroende. Karin Klerfelt vill uppmana landets småföretagare att ta tag i situationen direkt eftersom många småföretagare har det ekonomiskt tufft i januari, helt i onödan.

-       Januari är en mager månad överlag, som småföretagare har du det än värre. December är en kort månad, med få dagar att sälja och fakturera på. Det finns en väg ut, nämligen att höja priserna. Undersökningen visar tydligt att det främst är mentala hinder som gör att småföretagare inte tar vara på möjligheten att jacka upp priset, säger Karin Klerfelt.

Tips till småföretagare som vill tjäna mer och jacka upp priset från Karin Klerfelt, Astarcan AB:

-       Höj priserna NU!! Gör som de stora höj dina priser nu, utnyttja årsskiftet. Skriv en prislista. Öva på att säga dem, så att det låter naturligt.

-       Paketera. Undvik i det längsta timdebitering. Paketera och ta betalt för ett större paket.

-       Ta fram en tydlig prisstrategi, som bygger på resonemanget kring porterssäck. Bestäm dig för om ditt erbjudande bygger på volym, kvalitet respektive exklusivitet. Håll dig till det du bestämt dig för.

-       Gå inte vilse bland alla behov. Många är det som kanske behöver dina tjänster men de har inte råd att anlita dig. Fall inte till föga, kom ihåg att detta är ditt levebröd!

-       Testa Probono. Vill du ändå göra en god gärning och hjälpa en kund med något som den inte kan betala för, så lär av advokaterna. Gör jobbet gratis eller till ett lågt pris, gör ett sk Probonouppdrag. Sätt upp hur många probonouppdrag du kan göra, exempelvis två per termin.

-       Lär dig dina repliker. När kunden vill förhandla är det lätt att bli osäker och svarslös. Var smart och förbered några repliker som du alltid kan ta fram i sådana lägen, exempelvis om kunden vill sänka priset eller att du ska göra något utan att ta skälig ersättning, så förklarar du att du t.ex. gör gratisuppdrag per termin och du har redan genomfört dem.

-       Alla uppdrag och jobb ska bära sig själva, är grundregeln, men vissa saker kan du göra till lägre pris om det kan räknas hem på annat sätt, exempelvis genom marknadsföring eller goodwill.

-       Undvik att sänka dina priser. Om kunden vill förhandla om priset är det alltid bättre att komplettera ditt erbjudande med tillägg än att sänka din prisnivå. Lär av fastighetsbranschen, som ogärna sänker priset per kvadratmeter utan bjuder hellre på hyresfria månader, för att inte påverka hela fastighetens lönsamhet.

-       Var generös! Detta råd kan ju ses som om det står i motsats till det vi pratar om men det är snarare tvärtom. Har du fått något av någon återgälda och räkna inte kronor och ören. Om du tar bra betalt har du ett större utrymme för detta.

-       Undvik att vara gniden och snål. Försök inte att vinna alla priskrig och räkna inte alla affärer ner till sista öret. Skicka inte fakturan innan bläcket har torkat, men gör det alltid inom en vecka.

-       Fakturera fort. Å enda sidan sak min inte fakturera för snabbt, men ett av de stora dilemman som vissa småföretagare har är att de inte gillar att fakturera! Förmodligen för att det är administrativt arbete. Ändra attityd till detta om du har den. Att fakturera är det roligaste och kom ihåg att du är inte dina kunders bank!!

-       Strukturera upp säljprocessen. Arbeta med proffsiga dokument för offert, order och fakturering. Det bidrar till att du blir tagen på allvar, även om du är en liten spelare.

-       Proffsigare syn på pengar och ekonomi, lär dig prata pengar och inse att det är ditt företags intäkter som du och din familj ska leva på! Detta är dina barns gröt och inget fritt valt arbete!

Om undersökningen

Under 2010 genomfördes en undersökning kring hur mycket småföretagare ansåg sig kunna höja sina priser. Totalt svarade 156 företag, i Sthlm, Malmö och Ronneby. Dessutom deltog 68 ambassadörer för kvinnors företagande. Dessa fanns över hela landet.

I snitt sa sig företagarna kunna höjas sina priser med 20,4 %. I detta snitt ingick ej 10 % av populationen, de hade nämligen extrem värden på över 80 %. Man undrar vad som är felet om man tror sig kunna höja sitt pris med 80-130%.

Värt att notera är att i Malmö trodde man sig kunna höja sina priser markant mer än i övriga landet, med hela 26.9%. I Ronneby blev snittet för att höja priserna endast 15,9%.

Varför höjer man inte priset och vilka hinder finns?

-       Rädsla för att kunden blir arg

-       Det sitter i mitt eget huvud

-       Är rädd för att vara för mer

-       För tuff konkurens, för starkt fokus på konkurrenterna överlag

-       Svårt att prissätta sig själv

-       Hatar att prata pengar

Hur går man tillväga för att jacka upp priset?

-       Skriva en prislista

-       Stå på mig och utveckla självkänslan

-       Berätta om mervärdet

-       Höja timdebiteringen

-       Ta betalt för möten

-       Ge högra service

-       Spotta upp mig

-       Våga!

-       Specificera vad kunden får

-       Paketera större

-       Argumentera bättre

-       Berätta om mervärdet

För mer information om undersökningen, tips på hur småföretagare kan göra för att höja sina priser, kontakta Karin Klerfelt, Astarcan på  0707-414103, karin.klerfelt@astarcan.se

Högupplösta pressbilder på Karin Klerfelt finns på

Astarcan - utvecklar stjärnor. Stjärnor på att göra affärer, ta betalt och leva livet!!

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom