stockholms grottklubb

Sveriges speleologförbund har årsmöte

Pressmeddelande   •   Apr 01, 2009 18:17 CEST

Sveriges speleologer har årsmöte i Stockholmsregionen i tre dagar 21-24 maj där de mest intressanta objekten i Stockholmsregionen kommer att krypas och ålas igenom.

De som inte vet vad Speleologi betyder och det är de flesta i detta land, annat är det på kontinenten där ämnet ingår i skolan på lågstadiet. Då skall jag avslöja att Speleologi betyder grottforskare det är därför grottor i Stockholmsregionen som kommer att besökas under dessa dagar med start den 21 maj. Vi kommer att hålla hus i en scoutgård som heter pettersberg.Det finns flera större grottsystem som är sevärda med gångar som sträcker sig hundtals meter in i berget. Tyvär så är våra grottor i denna del av Sverige inte så långa då de oftast är sk blockgrottor alltså bildade bland stenbumlingar där hålrummen mellan stenarna bildar grottrum, men vi har en lång Karstgrotta i jämtland som heter korallgrottan och den är på flera km och den mest kända sk karsgrotta är den på Gotland som heter lummelundagrottan.

Kontakt claes.lagerstrom@gmail.com