Superbrands

Sveriges starkaste varumärke presenteras på Superbrandsgalan den 25 september!

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2008 11:54 CEST

Torsdagen den 25 september 2008 presenteras Sveriges starkaste B2B-varumärke vid Superbrandsgalan på Berns i Stockholm. På galan avslöjas den inbördes ordningen på de starkaste varumärkena (Superbrands) inom B2B i Sverige för perioden 2008-2010. Gräddan inom svensk marknadsförings och varumärkeselit kommer att finnas på plats för att mingla och lyssna till framstående internationella talare från Samsung, Microsoft samt Superbrands International.

Samma dag lanseras boken Superbrands B2B Sverige 2008. Superbrandsboken innehåller fallstudier av utvalda varumärken samt texter och utlåtanden från flera framstående varumärkesprofiler. Rankningen är gjord av SIFO Research International tillsammans med ett expertråd, Superbrands Brand Council, bestående av oberoende experter inom marknadsföring.

Superbrands är en oberoende auktoritet vars inriktning är varumärkesarbete. Idag finns Superbrands i 82 länder och täcker in de viktigaste marknaderna i världen. Varje år genomförs en studie där de starkaste varumärkena identifieras, vartannat år B2B och vartannat år B2C. Den omfattar företagens varumärkesarbete och hur väl de lyckats bygga, vårda och förädla dessa i det land där studien genomförts. Studien har genomförts i två steg, det första kvantitativt och det andra kvalitativt. Det första steget är genomfört av SIFO Research International och det andra av Superbrands oberoende expertråd, Superbrands Brand Council.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Caroline Griolet
Operations Manager, Superbrands Sverige AB
Mobil: +46 708 875 882
E-post: caroline.griolet@superbrands.com

Robert Scherman
Managing Director, Superbrands Sverige AB
Mobil: +46 708 875 879
E-post: robert.scherman@superbrands.com

Superbrands Brand Council B2B Sverige 2008
Deltagare i Superbrands Brand Council B2B Sverige 2008 är Anna Markelius Plyhr (Accenture), Anders Ragvald (Swedbank), Pia Grahn Brikell (Svenska Reklamförbundet), Louise Leo (Microsoft/MSN), Jennie Sinclair (Hitta.se/Schibsted), Kim Alltorp (Google), Bo Bäckman (SIFO Research International), Cecilia Ahlgren Fries (Cision), Mattias Isaksson (Öhrlings PriceWaterhouseCoopers), Robert Scherman (Superbrands).

Om SIFO Research International
SIFO Research International är Sveriges ledande marknadsundersökningsföretag, och genomför bland annat undersökningar kring konsumenter, kunder, varumärken, kommunikation och innovation. Utöver marknadsundersökningar arbetar en division inom SIFO Research International med mediefrågor. Medarbetar-, organisations- och ledarskapsutvecklingsfrågor är samlade i en tredje division. Opinionsmätningar utförs under varumärket SIFO, liksom intervjuverksamheten. Vid årsskiftet 2007/2008 bildade Sverige tillsammans med systerföretagen i Danmark och Norge den nya enheten RI Scandinavia. Omsättningen uppgår årligen till cirka 400 MSEK och företaget består av uppemot 280 tillsvidareanställda medarbetare . RI Scandinavia ingår i den globala koncernen Research International Group som har egna kontor i över 50 länder och verkar aktivt i fler än 100 länder. Koncernen är ett helägt dotterbolag inom Kantar Group, som i sin tur ingår i kommunikationskoncernen WPP.

Om Superbrands
Superbrands utser sedan 1994 de starkaste varumärken på 82 marknader och täcker in världens samtliga större länder. Superbrands verkar i Sverige sedan 2004 och från och med 2008 med kontor i Sverige. Superbrands Sverige utser de starkaste varumärkena inom inom B2C respektive B2B.

Mer information om Superbrands finner du på
www.superbrands.com och om Superbrandsgalan på
www.superbrandsawards.se.