Destination Kalmar

Sveriges största agilitytävling ska bli ännu större!

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2014 15:17 CEST

Den 2–5 juli 2015 hålls hundsportsevenemanget GuldAgility för andra gången. Första året blev en succé med stor publik på läktarna på Fredriksskans och mer än 1 200 hundar som tävlade om vinsten. Nu ska tävlingen bli ännu större. Kalmar Brukshundsklubb har anställt två personer som ska jobba med att utveckla och projektleda evenemanget.

Projektledare är Sanna Karlsson och till sin hjälp har hon Fanny Mörnsjö Centofanti. Tillsammans tittar de nu på hur tävlingen ska kunna bli ännu bättre.
– Redan första året slog vi rekord och blev Sveriges största agilitytävling någonsin med 1 200 hundar som sammanlagt genomförde ca 8 095 starter. Det blev en härlig hundfest att titta på och stämningen i publiken blev precis så lyckad som vi hade hoppats på, inte minst under finalen, säger Sanna Karlsson.

Evenemanget har blivit mycket omtalat i agilityvärlden. Redan första året kom tävlande från hela Sverige och från bland annat Danmark, Norge, Finland, Estland, Spanien och Belgien. Även bland domarna fanns flera internationella namn som har dömt stora internationella tävlingar.
– Vi har fått mycket positiv respons från dem som var här förra året. Både domare och sponsorer har hört av sig för att de vill delta även i nästa års agilityfest, berättar Sanna.

Hon tror att antalet anmälningar kommer att öka och att det blir ännu fler utländska deltagare 2015. Precis som förra gången kommer tävlingar att pågå på flera banor samtidigt och man räknar med sammanlagt 9 000 startade. Under tävlingsdagarna har de hundar som tävlar i den svåraste klassen möjlighet att kvalificera sig till finalen, där de har chans att vinna en prissumma på 10 000 kronor. Det är unikt i agilityvärlden, där de flesta tävlingar sker helt utan prispengar. Nästa år blir det förmodligen även fler kringaktiviteter som t.ex. föreläsningar.

– Agility är på frammarsch, både i Sverige och runt om i världen. Vi vill ta mandat för sporten och göra en långsiktig satsning. Att Brukshundsklubben nu anställer Sanna och Fanny är en tydlig signal. GuldAgility är här för att stanna, säger Johan Göransson, Destination Kalmar, som är ansvarig för Kalmars satsningar på idrottsturism.

– Det ska bli jätteroligt att få fortsätta utveckla evenemanget. Alla som jobbade med GuldAgility i år var helt fantastiska. De tävlingsansvariga hade ett starkt engagemang och det smittade av sig på alla frivilliga funktionärer. Så vi är laddade, konstaterar Sanna Karlsson och Fanny Mörnsjö Centofanti.

Om agility
Agility började som pausunderhållning vid en stor hundutställning i England på 1980-talet. Inspirationen kom från hästhoppning. Marie Hansson-Mårtensson tyckte att det såg spännande ut och tog med sig tanken och utvecklade sporten i Sverige där den blev officiell 1987. Idag är agility är den i särklass största hundsporten. Det gäller att så snabbt som möjligt ta hunden genom en hinderbana som består av bland annat hopphinder, klätterhinder, tunnlar, slalom och däck.

Om GuldAgility
Datum: 2–5 juli 2015
Plats: Fredriksskans, Kalmar

För mer information, kontakta:
Sanna Karlsson, projektledare för GuldAgility, tel: 073-5542723
Inger Bergman, ordförande Kalmar Brukshundsklubb, tel: 070-6333474
Fanny Mörnsjö Centofanti, timanställd för att jobba med GuldAgility, tel: 076-1043874
Johan Göransson, projektledare idrottsturism, Destination Kalmar, tel: 0480-453405

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.