Saxborn Fastigheter

Sveriges största parkering för elfordon står nu klar

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2009 08:14 CET

Saxborn Fastigheter har i samarbete med Göteborg Energi färdigställt Sveriges hittills största parkering anpassad för elfordonsladdning. Avsikten med parkeringen är att förbereda Göteborg för ett ökat nyttjande av elfordon.

Den nya parkeringen ligger i Kålltorp, östra Göteborg, och har 25 parkeringsplatser. Samtliga platser har laddningsmöjlighet. Parkeringsplatserna kommer att hyras ut i prioriteringsordning där elbilar, laddhybrider och miljöbilar har företräde.

- Vi får fler parkeringsplatser i en stadsdel med parkeringskaos och samtidigt bygger vi med tanke på framtidens miljöutmaningar, så projektet har många fördelar, säger Fredrik Saxborn, operativ chef på Saxborn Fastigheter.

I maj beslöt Energimyndigheten att stödja samarbetsprojektet mellan Göteborg Energi, Fortum och teknikutvecklingsbolaget Sustainable Innovation med 12 miljoner kronor. Syftet med projektet är att öka kunskapen kring de möjligheter och behov som rör framtidens elbilar.

Parkeringen i Kålltorp är ett lokalt projekt i detta samarbete där Göteborg Energi ser möjligheten att tillsammans med Saxborn Fastigheter erbjuda parkeringsplatser samtidigt som man testar tekniska lösningar för en långsiktig användning av laddinfrastruktur. Laddstolparna som används på parkeringen levereras av Garo.

- Det vi visar här är en bild av framtiden - en del av det framtida samhället , säger Anders Hedenstedt, VD Göteborg Energi.

Den 4 december invigs parkeringen på Björcksgatan 34 i Kålltorp. På plats finns bland andra Volvo, som visar upp sin första elbil C30 BEV och H-O Enterprise med Tesla Roadster, den batteridrivna sportbilen som klarar 0- 100 km/h på 4 sekunder samt EV Adapt med sin elkonverterade Fiat 500.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Göteborg Energi AB, Sofia Hellström, Projekt Laddinfrastruktur

Telefon: 0707-62 69 98, e-post: sofia.hellstrom@goteborgenergi.se

www.goteborgenergi.se

Saxborn Fastigheter, Linda Alexandersson, Informationsansvarig

Telefon 031-21 21 74 mobil 0709-79 79 26, e-post: linda@saxborn.se

www.saxborn.se

Göteborg Energi tillfredsställer konsumenters och företags behov av värme och kyla, ljus och kraft, kommunikation samt tjänster som utgår från kärnverksamheten. Göteborg Energi AB är ett helägt dotterbolag till Göteborgs Kommunala Förvaltnings AB.

Saxborn Fastigheter är ett privatägt fastighetsföretag med bostäder och lokaler i östra och centrala Göteborg. Företaget arbetar mot en långsiktig och hållbar förvaltning där kunden står i centrum.

Bilder finns på http://www.saxborn.se/4.56d5721c1252472716a80005374.html (Saxborn Fastigheter pressrum)

Saxborn Fastigheter är ett privatägt fastighetsföretag med bostäder och lokaler i östra och centrala Göteborg. Vi arbetar mot en långsiktig och hållbar förvaltning där kunden står i centrum.