JCDecaux Sverige

Sveriges största utomhusreklamtävling expanderar ytterligare - Reklamstudenter med och kämpar om segern i UTE 2010

Pressmeddelande   •   Jan 27, 2010 10:13 CET

UTE har under två års tid vuxit till att bli en av Sveriges största reklamtävlingar. När JCDecaux nu arrangerar sin succétävling för tredje året i rad bjuder man även in tre reklamskolor att delta i den prestigefulla tävlingen.

– Att tävlingen vuxit så här snabbt känns helt otroligt. Förra året hade vi över 100 reklambyråer som anmälde sig och i år förväntas intresset bli minst lika stort. Särskilt spännande känns det att vi i år även har möjlighet att bjuda in tre reklamskolor i tävlingen. Det ska onekligen bli kul att se hur väl svenska studenter mäter sig med landets absolut främsta kreatörer, säger Carina Herly, kommunikationschef, JCDecaux.

Från den 27 januari är det fritt fram för reklambyråer att anmäla sig till UTE 2010. De tävlande bjuds sedan in att medverka vid en första brief där kunden och uppdraget, som dittills varit hemligt, presenteras. Därefter har kreatörerna fem veckor på sig att fram det mest iögonfallande bidraget innan samtliga bidrag exponeras på utvalda ytor runt om i Sverige.

Vinnaren kommer att utses den 11 maj av en namnkunnig jury som i år bland annat får förstärkning av den folkkära konstnären Lasse Åberg och kommunikationsexperten Elisabeth ”Pyttan” Ström.

- Det känns verkligen fantastiskt och jag känner mig enormt privilegierad att få vara med i årets jury. Det grafiska och konstnärliga ligger mig oerhört varmt om hjärtat och jag ser verkligen fram emot att få ta del av alla dessa fenomenala kreatörers bidrag, säger Lasse Åberg, konstnär.

Övriga jurymedlemmar är:

Micael Dahlén juryordförande, professor i marknadskommunikation
Ulla Hamilton miljö- och trafikborgarråd
Björn Kusoffsky formgivare och grafisk designer
Lars Liljendahl Art Director, frilans
Hans Malm Copywriter, frilans
Olle Nordell Copywriter, frilans
Tomas Sandell arkitekt
Anna Romson Art Director, frilans
Carina Herly tävlingsansvarig samt kommunikationschef, JCDecaux

För den vinnande arbetsgruppen väntar som första pris, förutom äran, en vecka i Cannes under reklamfestivalen i juni 2010.

För mer information om tävlingen vänligen besök: www.ute2010.se
__________________________________________________________________
För ytterligare information vänligen kontakta:

JCDecaux Micael Bindefeld AB
Carina Herly, kommunikationschef Alexander Westrup, presskontakt
Mobil: 070 - 558 05 66 Mobil: 070 – 768 44 46
E-post: carina.herly@jcdecaux.se Epost: alexander@bindefeldab.se
www.jcdecaux.se
_____________________________________________________________

JCDecaux är ett av landets största mediebolag. De säljer reklamytor utomhus, på flygplatser, centralstationer samt i köpcentra och vid stormarknader – ett fullserviceföretag inom ”Out Of Home Media”. En av grundtankarna med JCDecaux:s verksamhet är att bidra till en trygg och bättre stadsmiljö. JCDecaux tillhandahåller och underhåller idag gatumöbler i de flesta av Sveriges största kommuner. Det rör sig exempelvis om toaletter, bänkar, papperskorgar och busskurer, i utbyte mot att vissa av möblerna även fungerar som reklamplatser.
Genom att dra nytta av JCDecaux:s koncept får kommuner ta del av snygga funktionella gatumöbler som ger nytta för kommunens invånare.