Ung Media Sverige

Sveriges unga medieproducenter på riksträff i Uppsala

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2010 10:25 CEST

Muhammedkarikatyrer, Wikileaks och Flashback – men hur står det egentligen till med yttrandefriheten på Sveriges skolor? Ung Media frågar och svarar på samma gång. Vi värnar om unga medieproducenters frihet att skriva och gräva om frågor som rör oss.

Den 15-17 oktober håller Ung Media årsträffen Presskonferensen i Uppsala. Där möts unga medieproducenter från olika kommuner runt om i landet för att nätverka, se Anders R Olsson och Anna von Brömssen föreläsa och gräva ner sig i årets tema: Tryck- och yttrandefrihet.

Ung Media Sverige är intresseorganisationen för skol- och ungdomsmedia som bevakar, uppmuntrar och bidrar till ökad medieproduktion bland unga i hela landet.
Yttrandefrihet är inte alltid en självklarhet och därför grundades föreningen 1999 som ett samarbete mellan ett antal skoltidningar i Göteborg. Idag har Ung Media ett stort antal medlemmar över hela Sverige

För våra medlemmar handlar det sällan om att utmana yttrandefrihetens gränser, utan om okunskap och oklarhet, om missriktade försök från skolledningen att ”värna om skolans rykte” eller om självcensur i betygsättningens skugga. Vårt budskap är enkelt: Särskilt i skolan är det viktigt att tidningar får stöd och respekt, vad de än väljer att skriva om. En skoltidning gör en skola mer levande, ger möjlighet till debatt och uppmuntrar kritiskt tänkande. Det är viktigt för demokratin, i skolan precis som i resten av samhället.

Ni är välkomna att titta förbi!

Vänliga hälsningar,
Jens L`Estrade
Vice förbundsordförande

Kontakt:
jens.lestrade@ungmedia.se, tel: 073-8119856 eller 073-777761
Info om Presskonferensen 2010: www.presskonferensen.se.

Om Ung media
Ung Media Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden, ideell ungdomsorganisation. Medlemmarna är allt ifrån webbskoltidningar till frilansande fotografer. Vi brinner för att skapa bättre förutsättningar för skol- och ungdomsmedier att verka och utvecklas.