Svenska Bouleförbundet

Sveriges VM-spelare

Pressmeddelande   •   Aug 16, 2012 16:20 CEST

Det är nu klart vilka fyra spelare som åker till VM i Marseille för att representera Sverige. Förbundskapten Anders Larsson har valt ut två unga stockholmare - Ali Abdi Aden och Albin Plantin - samt två något äldre spelare från Halmstad Petank - Thomas Wiede och Patrik Andersson. Patrik Andersson är bosatt i Göteborg.

Ali Abdi Aden är inte mer än 19 år gammal och för hans del blir det debut i seniorlandslaget. Han har tidigare spelat mästerskap som medlem av U23-landslaget. TIll vardags spelar Ali för stockholmsklubben Sitting Boule.
Albin Plantin, 26 år, är också från Stockholm där han hör till klubben Sibirien CP. Albin deltog i det svenska landslaget även vid förra VM - 2010 i Turkiet.
Patrik Andersson, 37, bor i Göteborg men spelar för Halmstad Petank. Han fanns med i det svenska landslag som vid fjolårets EM i Göteborg slutade på en femteplats. Han har också blivit femma vid ett VM - Sveriges än så länge bästa VM-placering.
Thomas Wiede, 48, var också med i förra årets EM-lag och tog sig då till kvartsfinal. Det var hans debut i mästerskapssammanhang och nu gör Halmstadspelaren också VM-debut.

VM, som i år går i boulesportens födelsestad Marseille, spelas den 5-7 oktober.

Läs mer på Svensk Boule.

Kontakt:
Anders Larsson, förbundskapten: 0709-721241.