Aspiro AB (publ)

Sverigetopplistan – Musik från TV populärt som ringsignal i mobilen

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2006 11:59 CET

Aspiro är Spendrups Bryggeris samarbetspartner när de använder sig av mobil marknadsföring för varumärket Norrlands Gulds filmprojekt ”Snart är det lördag igen”. Ledmotivet med samma namn klättrar denna månad direkt in på andra plats på topplistan över de mest nedladdade ringsignalerna i Sverige. Kända TV-koncept fungerar även väl som spel för mobiltelefoner. I oktober var Postkodmiljonären, Deal - Or No Deal och MTV:s Pimp My Ride tre av de mest nedladdade spelen i Sverige.

Här är de svenska mobilanvändarnas favoritringsignaler och spel under oktober 2006*:

Topp 10 – ringsignaler**

1. Martin Stenmarck - 7 Milakliv (NY!)
2. Torgny Melins - Snart Är Det Lördag Igen (NY!)
3. Basshunter - Vi sitter i Ventrilo och Spelar DotA (3)
4. Funtone: Vem e de jag tjötar med? (4)
5. Scissor Sisters - I Dont Feel Like Dancing (NY1)
6. Cascada - Everytime We Touch (2)
7. Funtone: Se på f*n, nu e de nån som ringer! (5)
8. Basshunter ft. Adam Alsing - Boten Adam (NY!)
9. Cascada – Miracle (NY!)
10. Justin Timberlake – Sexy Back (6)

Topp 10 – mobilspel

1. Ball Rush 2 (1)
2. World Series Of Poker (NY!)
3. Studsjakten (NY!)
4. 3D Rally Evolution (4)
5. Texas Hold Em King 2 (3)
6. Postkodmiljonären (NY!)
7. The Sims 2 (NY!)
8. Deal - Or No Deal (NY!)
9. MTV Pimp My Ride (2)
10. Stranded (10)

* Listorna över Sveriges mest sålda ringsignaler och mobilspel avser försäljningen från Mobilehits, Inpoc, Cellus och Aspiros mediepartners såsom TeliaSonera, Tele2, 3, Halebop och MSN. Förra månadens placering inom parentes. Provlyssna och se hela utbudet på www.inpoc.se eller ladda ner direkt på wap.inpoc.se.
** Ringsignalstopplistan baserar sig på försäljning av alla olika typer av ringsignaler. Den svenska officiella Realtones topplistan, som IFPI presenterar i samarbete med Aspiro varje vecka, baserar sig endast på försäljningen av sk Realtones (30 sekunders original musik).

För mer information, vänligen kontakta:
Ann Charlotte Svensson, Informationschef, tel: 0709-91 80 10, anncharlotte.svensson@aspiro.com

Om Aspiro
Aspiro är marknadsledare i Norden inom distribution av mobila innehållstjänster. Med Aspiros tjänster kan konsumenter titta på TV i mobilen, lyssna på musik, umgås på communities, spela spel, etc. Försäljningen sker genom partnerskap med mobiloperatörer och mediebolag samt via egna webb- och wapsidor och annonsering i främst tryckta medier under varumärken som Inpoc, Cellus, Mobilehits och Boomi. Aspiro grundades 1998 och är ett smallcapbolag noterat på den Nordiska Börsen i Stockholm. 2005 omsatte Aspiro 408 MSEK och har idag cirka 130 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Sverige med marknadskontor i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Estland, Lettland, Litauen och Luxemburg. Aspiro är även representerade genom egen agent i USA.