SSAB

Sverker Martin-Löf föreslås bli ny styrelseordförande

Pressmeddelande   •  Feb 18, 2003 00:00 CET

Som framgått av tidigare information lämnar SSABs ordförande Leif Gustafsson styrelsen i samband med vårens bolagsstämma. Samtidigt lämnar även Anders Lannebo och Clas Reuterskiöld styrelsen.

Nomineringskommittén har därför idag meddelat att man vid stämman kommer att föreslå omval av styrelseledamöterna Anders G Carlberg, Per-Olof Eriksson, Sven-Åke Johansson, Marianne Nivert, Jan Sjöqvist och Anders Ullberg samt nyval av Sverker Martin-Löf och Anders Nyrén. Förslaget stöds av aktieägare som representerar drygt 50% av antalet röster och aktier i bolaget. Styrelsen har meddelat att man – om bolagsstämman följer detta förslag – kommer att utse Sverker Martin-Löf till ny ordförande.

Sverker Martin-Löf är bl a ordförande i styrelserna för SCA och Skanska, vice ordförande i Industrivärden samt ledamot i Ericsson och Handelsbanken. Anders Nyrén är VD för Industrivärden och styrelseledamot i bl a Handelsbanken, Industrivärden, Sandvik, SCA och Skanska.