FARR, Flyktinggruppernas Riksråd

Svik inte afghanerna!

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2013 04:06 CEST

Säkerhetsläget för civila i Afghanistan försämras. Samtidigt utvisas afghaner som tillhör de mest utsatta grupperna i hemlandet. Varningen kommer från Flyktinggruppernas Riksråd, FARR.

- Vi har intervjuat flera av de tidigare hungerstrejkande och nu granskar vi ytterligare ett antal utvisningsbeslut, berättar  FARR:s ordförande Sanna Vestin.

- De flesta är människor ur minoritetsgrupper, just de som är särskilt utsatta för hot från extrema beväpnade grupper, krigsherrar och korrupta statstjänstemän i Afghanistan. De flyr inte för att det är oroligt i allmänhet, utan för att de råkat i en omöjlig knipa. Det kan vara ett barn som kidnappats till tvångsäktenskap eller som våldtagits och därefter hotas med hedersmord. Det kan vara en affärsman vars rörelse milisen vill använda eller en tonåring som utsetts till självmordsbombare. Huset kan vara nedbränt, fälten kan vara beslagtagna. Nästan alla har familjemedlemmar som dödats.

Till stöd för asylsökande och deras ombud har FARR samlat aktuell Afghanistan-information på sin hemsida. Sanna Vestin påpekar att de flesta iakttagare är ense om att motståndsgrupperna i Afghanistan laddar upp inför att de utländska trupperna lämnar landet, och att läget för mänskliga rättigheter kommer att förvärras.

- Försvaret anser att svenska soldaters tolkar kommer att behöva beskydd. Men samtidigt är Sverige berett att svika afghaner som kommit hit för att söka skydd av liknande skäl.

- Vi känner igen de internationella organisationernas rapporter i  de öden vi möter i Sverige. Men utvisningsbesluten bygger på flera år gammal information. Dessutom har vi förfärats av hur bristfälliga utredningarna kan vara. Många har råkat ut för avbrutna intervjuer, amatörmässig tolkning, oåtkomliga advokater. Alla misstänkliggörs för att deras id-handlingar inte håller svensk klass.

Nu frågar Migrationsverkets de hungerstrejkande: Har du några nya omständigheter som kan ge dig en ny prövning? Annars står utvisningsbesluten fast. Enligt FARR borde frågan tvärtom ställas till Migrationsverket och politikerna: Hur många nya omständigheter i Afghanistan krävs innan Sverige stoppar utvisningarna?

Information:

Sanna Vestin (ordförande): 0702-741749