FFC AB

SVT:s "Den andra sporten" prisvinnare i Milano.

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2013 15:50 CET

2013.12.08 | Milano, Italien.

SVT:s dokumentärserie om den svenska damfotbollens utveckling vann pris vid sportfilmens Oscar.

När vinnarna i årets FICTS – Sport Movies & TV tillkännagavs vid en gala i Milano på söndagkvällen stod det klart att dokumentärserien ”Den andra sporten” som visades i juni vunnit priset Mention d’Honneur i kategorin Football Movies & TV.

”Den andra sporten” är producerad av Mattias Löw, Valentina Santi Löw och Orvar Anklew och berättar historien om svensk damfotbolls utveckling och villkor sedan sporten organiserades på 1960-talet.  Serien visades inför EM på hemmaplan och i huvudrollerna möter vi bland andra Pia Sundhage, Lotta Schelin och Marta Vieira da Silva.

”Den andra sporten” har hyllats av både publik och kritiker och kommer även tävla vid de prestigefyllda TV-festivalerna i Monte Carlo och kanadensiska Banff under 2014.  Serien är en samproduktion mellan SVT, Freedom From Choice och Druid Film & TV med stöd från Konstnärsnämnden, Filmregion Stockholm-Mälardalen samt Film i Västerbotten.

FICTS – Sport Movies & TV är, under överinseende av IOK, den internationella olympiska kommitten, världens största och mest ansedda film- och TV-festival med fokus på sport och i år äger den rum i Milano 4-8 december.

Football Movies & TV är en av totalt sju kategorier och juryns motivation lyder “Serien spelar en ytterst viktig roll i främjandet av idrott, och i kulturella och etiska värderingar genom synnerligen engagerande karaktärer och bilder.”

08.12.2013 | Milan, Italy.

Swedish Television’s documentary series about women's football award-winner at the Oscar of sport films.

When the winners of this year's FICTS Sport Movies & TV were announced at a gala in Milan on Sunday evening ”The Other Sport" shown in June won the Mention d' Honneur Award in the Football Movies & TV category.

"The Other Sport " is produced by Mattias Löw, Valentina Santi Löw and Orvar Anklew and shows the story of the developments and conditions in women’s football since the sport was first organized in the 1960s.  The series was shown ahead of the UEFA 2013 Women’s EURO in Sweden and the cast includes Pia Sundhage, Lotta Schelin and Marta Vieira da Silva.

"The Other Sport" has been praised by audiences and critics alike and will also compete at the prestigious TV-festivals in Monte Carlo and Canadian Banff during 2014.  The series is a co-production between Swedish Television, Freedom From Choice and Druid Film & TV with support from the Swedish Arts Grants Committee, Film Region Stockholm-Mälardalen and Film i Västerbotten.

FICTS – Sport Movies & TV is, under the auspices of IOC, the International Olympic Committee, the world's largest and most influential film and TV-festival with focus on sports and this year it takes place in Milan December 4 to 8.

Football Movies & TV is one of seven categories and the jury’s motivation reads "The series plays a very important role in the promotion of sport, and in the cultural and ethical values ​​revealed through highly engaging characters and images."