DreamHack AB

SVT sänder esport från DreamHack i marknätet och på SVT Play 2012

Pressmeddelande  •  2012-04-19 17:41 CEST

Esportturneringen i StarCraft II, DreamHack EIZO Open Stockholm arrangeras nu i helgen 21-22 april på Annexet och är startskottet för DreamHacks esportsäsong 2012. Tävlingen är även starten på ett fördjupat samarbete mellan DreamHack och Sveriges Television.

Sveriges Television har sänt esport från DreamHack två gånger per år sedan vintern 2009. Under 2012 blir det mer livesänd esport på SVT än någonsin tidigare. Sveriges Television kommer sända live från fem av DreamHacks tävlingar under året med start nu i helgen. Att jämföras med 2 evenemang tidigare år.

Målsättningen är att sändningarna även fortsättningsvis primärt visas på SVT Play, men i år kommer SVT och DreamHack även sända e-sport live på marksänd TV i någon av SVT:s kanaler under året.

- Intresset för livesänd esport växer så det knakar och vi är mycket glada att tillsammans med SVT kunna erbjuda mer från DreamHacks tävlingar under året. DreamHack producerar hundratals timmar livesänd esport varje år och SVT kommer att sända utvalda delar av de bästa matcherna, säger Tomas Hermansson, Esportansvarig på DreamHack.

Den första sändningen är redan nu till helgen, då SVT Play livesänder de sju avslutande matcherna i StarCraft II-turneringen från Annexet i Stockholm på SVT Play.
- SVT Play blir vår exklusiva mediapartner mot de svenska tittarna för DreamHack EIZO Open-turnén. De kommer även sända de mest prestigefyllda finalmatcherna i flera internationella turneringar på våra två stora festivaler DreamHack Summer & DreamHack Winter, säger Fredrik Nyström, pressansvarig på DreamHack.

DreamHack 2012
DreamHack EIZO Open Stockholm, Sverige - 21-22 april