Årets Kock AB

SVT sänder finalen av Årets Kock 2010

Pressmeddelande   •   Jan 25, 2010 09:31 CET

På torsdagen den 28 januari gör sex av Sveriges bästa kockar upp om titeln Årets Kock 2010. I år kan du följa kampen om Sveriges mest prestigefyllda kocktitel i SVT.

På finalkvällen torsdagen den 28/1 kl 21.00 sänder SVT1 ett en timme långt sammandrag från tävlingen, varvat med personportätt på alla finalister. Programledare är tv-sportankaret Yvette Hermundstad, tv-kocken Niklas Ekstedt och Tom Sjöstedt, Årets Kock 2008.

-Vi är väldigt glada över att SVT vill vara med och sprida kunskap om och skapa intresse kring den svenska gastronomin, säger Hanna Halpern, general Årets Kock.

Tävlingen
I finalen gör sex kockar upp om titeln Årets Kock 2010. De sex kockarna i finalen är: Magnus Persson, Carl Michael, Stockholm, Sebastian Höckert, Swedish taste, Göteborg, Christofer Ekman, Fredsgatan 12, Stockholm, Daniel Räms, Pontus!, Stockholm, Linus Ström, Thörnströms kök, Göteborg samt Gustav Trägårdh, Basement, Göteborg

Årets Kock är ett helägt dotterbolag till mejeriernas branschorganisation Svensk Mjölk. Årets Kock finansieras av sponsorintäkter där Arla Foods som presentatör av tävlingen är den största bidragsgivaren. Electrolux, Duni och Spendrups är huvudsponsorer och Skånemejerier, Milko, SHR, Alfa Print, Fondberg och Norsk Fisk är sponsorer.

Hanna Halpern, General Årets Kock: 070-555 82 82
hanna.halpern@restaurangakademien.se

Anna Gustafson, presschef Årets Kock: 076-116 43 31
anna.gustafson@svenskmjolk.se

Årets Kock sponsras av Arla Foods (Presentatör), Duni, Electrolux och Spendrups (Huvudsponsorer) samt Skånemejerier, Milko, SHR, Alfa Print och Fondberg (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Tävlingen har sedan 1983 arrangerats av svenska mejeriföretag i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.