AFA Försäkring

SVT visar ny serie om Yrkeslandslaget

Pressmeddelande   •   Jan 14, 2014 13:35 CET

Med start 15 januari visar SVT Utbildningsradions serie Yrkesmästarna. Tittarna får följa sex ungdomar ur det svenska Yrkeslandslaget - de bästa i Sverige inom sina respektive yrken – då de tävlar mot över tusen andra skickliga ungdomar från mer än 50 nationer i Yrkes-VM i Leipzig 2013.

Tv-serien Yrkesmästarna följer sex ungdomar som alla har gått på yrkesförberedande program på gymnasiet och jobbar med praktiska yrken. Billackeraren Emelie Dammare, flygmekanikern Fredrik Glanrup, frisören Julia Persson, kocken Gabriel Strandberg samt Daniel Pettersson och Markus Pettersson, som tävlar i mekatronik respektive telekom, sätts på hårda prov. Det gäller att fokusera och prestera på topp, trots tävlingsnerver och kolossal konkurrens. I Yrkesmästarna ser vi deras kämparglöd under tävlingsdagarna såväl som de gedigna förberedelserna på hemmaplan.

De är alla mycket ambitiösa yrkesmänniskor som tränar hårt och lägger många timmar på förberedelser inför VM; billackeraren Emelie deltar i såväl Vansbrosimmet som Vasaloppet för att öva uthållighet och komma i toppform, för flygmekanikern Fredrik - som började drömma om yrket redan som 13-åring - innebär VM-platsen hård träning i upp till 18 timmar per dag. Daniel som tävlar i mekatronik övar snabbhet och explosivitet på löparrundor för att komma i form. Frisören Julia tränar hemma i källaren varje kväll efter jobbet, fem dagar i veckan, och läser självhjälpsböcker för att hantera sin prestationsångest.

Det är fantastiskt hur väl svensk yrkesutbildning hävdar sig i konkurrensen. Från vårt perspektiv är det oerhört viktigt och glädjande att SVT på det här sättet uppmärksammar de yrkesförberedande programmen. Det bidrar till att höja statusen på praktiska yrken och stärker självförtroendet hos eleverna, säger Karl Hulterström, lagledare för Yrkeslandslaget.

Yrkesmästarna sänds i SVT1 på onsdagar kl. 22.30 med start 15 januari. Efter sändning finns avsnitten på urplay.se.

WorldSkills Sweden – Yrkeslandslaget
WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och Staten genom Utbildningsdepartementet, Skolverket och Internationella programkontoret. Genom samarbeten med företag, yrkesnämnder, branschorganisationer och skola har trepartssamarbetet i uppdrag att höja statusen, intresset och kvaliteten på yrken och yrkesutbildning. WorldSkills Sweden ansvarar för svenska Yrkeslandslagets deltagande i Yrkes-VM (WorldSkills) och EuroSkills, samt är arrangör av Yrkes-SM. AFA Försäkring är Yrkeslandslagets första arbetsmiljösponsor.

För mer information kontakta:
Liza Skoglund, ByströmBalodis
liza@bystrombalodis.se

AFA Försäkrings stöd till Yrkeslandslaget
AFA Försäkring arbetar med att skapa större trygghet för människor i arbetslivet genom att administrera kollektivavtalade försäkringar, förvalta kunskap och kapital från försäkringsverksamheten samt att stödja forskning och andra förebyggande åtgärder som bidrar till bättre hälsa i arbetslivet. Som ett led i det förebyggande arbetet har AFA Försäkring beslutat att gå in som arbetsmiljösponsor för Yrkeslandslaget. Stödet omfattar 1,5 miljoner kronor om året i fyra år.

Läs mer om AFA Försäkrings sponsorskap av yrkeslandslaget här.

AFA Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist, dödsfall och föräldraledighet. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter. Vi försäkrar drygt fyra miljoner människor i privat näringsliv, kommuner, landsting och regioner och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. AFA Försäkring har cirka 500 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. www.afaforsakring.se