Swedbank

Swedbank först av bankerna i Norden med iPhoneapplikation

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2009 13:17 CET

Som första nordiska bank lanserar Swedbank en applikation för iPhone som innebär att bankens kunder med hjälp av sin iPhone får ännu närmare till banken. Applikationen innehåller några av de mest efterfrågade och användbara banktjänsterna och kommer under 2010 att uppdateras med ytterligare tjänster.

- Lanseringen av iPhoneapplikationen är helt i linje med vår ambition om att ligga i framkant när det gäller mobila tjänster. Våra kunder vill ha tillgång till banken oavsett var de befinner sig, utan att behöva besöka bankkontoret eller sitta framför sin dator. Under nästa år planerar vi för att öppna upp för ytterligare banktjänster i mobiltelefonen, säger Anders Pettersson, chef för Internet- och mobilbanken i Swedbank.

Förutom mobilbanken, där funktioner som ladda kontantkort, överföringar och ekonomisk översikt finns, kan iPhoneapplikationen med hjälp av telefonens GPS, hitta närmaste uttagsautomat och bankkontor. Dessutom finns det möjligheter att räkna på kostnader för både bo- och privatlån.

Läs mer om iPhoneapplikationen: www.swedbank.se/iphone

För ytterligare information:
Anders Pettersson, chef för Internet- och mobilbanken, Svensk bankrörelse, tfn: 070-357 44 77
Emma Bergfeldt, presskontakt, Swedbank, tfn: 070-203 49 99

Swedbanks vision är att vara den ledande finansiella institutionen på de marknader vi är verksamma. Swedbank har totalt ca 9,4 miljoner privatkunder och ca 600 000 företagskunder med 419 kontor i Sverige, 278 kontor i de baltiska länderna samt 215 kontor i Ukraina. Koncernen har även verksamhet i Helsingfors, Kaliningrad, Köpenhamn, Luxemburg, Moskva, New York, Oslo, Shanghai, S:t Petersburg och Tokyo. År 2008 uppgick balansomslutningen till 1 812 miljarder kronor och antalet anställda var cirka 21 000. Läs mer om Swedbank på www.swedbank.se.