Swedbank

Swedbanks Hållbarhetspris 2010 visar på möjligheterna

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2010 10:16 CET

De 14 främsta av de nominerade företagen till Swedbanks Hållbarhetspris 2010 är klara. Med det nyinstiftade priset vill Swedbank bidra med att lyfta fram duktiga företag som framgångsrikt förenar hög tillväxt med ett hållbart företagande. Genom priset och de goda exemplen hoppas Swedbank på att kunna inspirera fler företag att ytterligare utveckla sitt engagemang för hållbarhetsfrågor.

Förmågan att kunna kombinera tillväxt med hållbart företagande har stor betydelse för utveckligen i Sverige. Swedbank arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor och är sedan 2003 den första och enda börsnoterade bank i Norden som är miljöcertifierad enligt ISO 14001. Certifieringen säkerställer ett strukturerat miljöarbete som hela tiden förbättras. Genom att nu ta initiativet till ett årligt hållbarhetspris för tillväxtföretag i Sverige vill Swedbank visa på möjligheterna.

– Det är med stolthet och stor glädje som vi kan presentera de 14 främsta innovativa företagen som nominerats till Swedbanks Hållbarhetspris 2010. För Swedbank är framgångsrikt företagande och hållbarhetsfrågor prioriterade områden och det är avgörande för framtiden att kunna visa på att tillväxt och hållbarhet går att förena. Det är viktigt att visa och premiera de företag som ligger i framkant. Och det är fantastiskt om deras engagemang kan inspirera fler svenska företag att ta ett större grepp om sitt hållbarhetsarbete, säger Kjell Hedman, chef för Svensk Bankrörelse på Swedbank.

De 14 företagen har granskats av IVL Svenska Miljöinstitutet. Utifrån denna gransking kommer sedan fem finalister att presenteras i början av mars. Vinnaren presenteras på Swedbanks Hållbarhetskväll på Moderna Muséet i Stockholm den 25 mars 2010. Priset är en resa till Shanghai i maj 2010 som bland annat bjuder på Världsutställningen World Expo, intressanta företagsbesök och möjligheter att bekanta sig med kinesisk affärskultur. Swedbank miljökompenserar naturligtvis för resan.

Mer information, besök www.swedbank.se/hallbarhetspriset

För ytterligare information:
Roland Svenson, Event Manager, Swedbank, tfn: 08-585 920 74, 070-528 32 13,
e-post: roland.svenson@swedbank.se
Peter Borsos, kommunikationschef Svensk Bankrörelse, Swedbank, tfn: 070-317 68 00

Bilaga. Sammanställning över samtliga nominerade företag.

De 14 främsta nominerade företagen i Swedbanks Hållbarhetspris 2010
Beans AB, Solna
Dermanord – Svensk Hudvård AB, Frillesås
Familjen STHLM, Stockholm