Swede resources AB

Swede Resources: Ytterligare en oljeborrning startas

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2010 09:08 CEST

Oljeborrningen Smedes #3, med ett måldjup på 5 000 fot, startades under torsdagen den 14 oktober. Om borrningen, som äger rum i St. Martinville Field i St. Martins Parrish i Louisiana, blir lyckosam förväntas brunnens dygnsproduktion överstiga 100 fat olja per dag.

Bara 2 km söder om den nu pågående borrningen borrade bolaget Getty Oil åren 1973-74 en brunn kallad Smedes #12. Den producerade vid det tillfället i snitt 145 fat olja per dygn fram till maj 1977, då den kollapsade. Efter kollapsen pluggades brunnen igen med cement. Det innebär att vår nu påbörjade borrning i närheten bör ha stora chanser att lyckas väl.

Swede Resources ägardel i Smedes #3 är 5 %. Operatör är Drillmar Energy Inc.

Uppdatering kring våra övriga pågående projekt:

Louisiana:
Smedes #12, borrningen startades14 oktober.
Oklahoma:
Jenkins 1-14 skall syrastimuleras, arbetet planeras starta under januari 2011.
Två horisontella brunnar, en gasbrunn och en oljebrunn, skall borras. Planerad start kvartal 4 2010.
Texas:
I brunnen James Murry ska ett sidohål borras med start under kvartal 4 2010.

Ungern
Pelsolaj:
Arbetet fortskrider enligt plan. Se även pressmeddelande 2010-09-23.

VD Ulrich Anderssons kommentar:
"Nyss hemkommen från USA, med många intressanta möten och nya projekt att utvärdera, känns det bra att kunna meddela att borrningen av Smedes kommer i gång. Den här borrningen genomförs i St. Martinville Field och kan komma följas av ytterligare borrningar i samma område. Swede Resources har 5 % i Smedes #3, och håller våra prognoser för produktionen kommer bolaget att tillföras en produktion om minst 150 fat olja per månad. Det kommer naturligtvis att påverka bolagets likviditet positivt."

För ytterligare information kontakta:
Olle Björck, informationsansvarig. Telefon 0492-180 81, 070-980 26 53

Hemsida: www.swederesources.se
E-post: info@swederesources.se

Swede Resources AB (publ).
Ett svenskt gas och oljebolag.